|
|
|
|---|---|
|
jag har en bmw 320ci -02:a vad kan gå fel om jag byter ut original-luftfilterboxen och sätter i ett sportluftfilter? och dessutom hänger sladden till luftmängdsmäteren löst i luften. det vart bättre ljud i bilen men kanske inge bra för en nyare bil? Tacksam för svar! | |
|
Varför köper du inte ett riktigt filter? Finns ju till din bil för en billig peng. -> Länk De har också ett "vanligt" filter som släpper igenom mer luft. Låter något mer och ger lite rappare gas. -> Länk //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
| Sök, finns 50 trådar om det här. | |
|
Vill du ha bättre ljud i bilen så satsa på ett riktigt sjysst avgassystem. Om öppet luftfilter vore så himla bra så hade det väl suttit från fabrik? Ingenjörerna och konstruktörerna på BMW är väl inte så dumma när dem utvecklar nya motorer.. ? Risker: Kass LMM (Luftmassemätare) kostnad sisådär 3500 kr. Sämre prestanda vid tvivelaktig avskärmning. Risk för att motorn drar i sig mer skit, långsiktigt mindre bra. |
|
| Ska du byta så byt till ett insatsfilter av kändare märke, typ KN. Klart bäst enligt mig! | |
|
Avgasljud och insugsljud är ju två helt olika saker. Vill man ha insugsljud är det ett "open air" filter som ger mest ljud. Det ger dessutom mest effektökning (även om den fortfrande är marginell i de flesta fall) om det är riktigt monterat med avseende på varmluft. Ett s.k. bomullsfilter (tex nämnda K&N som är min favorit) renar luften bättre än ett sk skumgummifilter (generellt i.a.f.). Ett mellanting avseende ljudnivå och prestanda (som är lika lättmonterat som ett standardfilter) är ett s.k. insatsfilter som monteras i original luftfilterbox. Satsa även här på ett bomullsfilter för att erhålla bästa luftrening. Den gamla sanningen lyder: du får vad du betalar för. När det gäller fabriksmonterade filter så är det andra saker än prestanda som styr. T.ex. ljudnivå (d.v.s. komfort) och produktionskostnader. Riskerna är främst att filtret släpper igenom för mycket skit. Följderna kan vara havererad luftmassemätare (de med glödtråd, mängdmätarna med klaff bryr sej inte) och ökat motorslitage. Satsar man på känt bomullsfilter är riskerna små. Dock råder jag ingen att byta filter (som enda åtgärd) för att få mer effekt. Vill man dock åt ett maffigare insugsljud är det rätt väg att gå. Med lite tur och korrekt montering kanske man t.o.m. hittar någon extra hk. --- Going sideways. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.