|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en del rost på bilen. Har gjort två halvhjärtade försök tidigare. Men det rostar igenom efter ca ett halvår. Är amatör på området så jag skulle behöva lite tips. Det jag har gjort vid tidigare tillfällen är att slipa, lägga på zinkfärg, spackel och slutligen färg. Det jag funderade på är i vilken ordning man skall lägga på lagrena? Ska man spackla direkt på den nyslipade karossen eller ska man lägga på zinkfärgen först? Jag hade en gammal arbetskamrat som pratade om något medel som liknade mjölk som man kunde lägga på som sedan stelnade och höll emot rosten oerhört bra. Någon som vet vad han kan ha menat? Andra tips och råd tas tacksamt emot! Tack på förhand. | |
Decibel |
Köp en punktbläster som är återcirkulerande så får du inte så mycket damm, på detta sätt kommer du in i porerna och får bort angreppet. Jag håller precis på med min 750 och har blästrat som en dåre och lagt på zinkspray, på det lägger jag spackel och därefter grundfärg/primer och sist färgen. Körde denna metod på min gamla 520 och det håller än idag, var över ett år sen jag gjorde det. --- Bilstereogalningen NO:1 |
| Vart köper man en punktbläster? | |
Decibel |
Biltema t.ex. , men den ska inte användas löpade i rostarbete men funkar prima för one-time-job på en bil. Vid blästring kommer du ända ner till plåten och gruskornen tar för det mesta ihjäl rosten som ligger i porer i plåten. Ska väl tilläggas att det finns andra metoder också, jag delger bara en metod jag använder och som fungerar alldeles utmärkt såvida det inte är redan hål. --- Bilstereogalningen NO:1 |
|
LexCom: Var "mjölken" Epoxy han menade tro? Lär ju sitta som berget. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Tror "mjölken" är rustmaster. Man penslar mjölken på ytan som sedan blir mörkblå när den torkat. Skall tydligen kemiskt förena sig med rosten. Vet några som provat och de har varit nöjda iaf. Själv är jag lite skeptisk. |
|
| Det kan säkert vara det han menar. Vet att han nämnde att man penslade på det. Vart köper man dessa produkter?? | |
| Använd bläster med största försiktighet. När det är rost är det som med isberg, du ser bara en tredjedel... | |
| Decibel:Tror man skall ha på spacklet först och sedan grundfärg efter vad jag hört , spackel fäster inte så bra på färg nämligen , detta är vad jag fått som info av plåtslagare/lackerare iallefall. | |
| Jag hade kört med rostskydd först, har aldrig haft problem med att få PP100 att fästa på detta. | |
|
Jag har använt "rustmaster" (ser ut som blek o´boy) med mkt gott resultat och det håller bra! Diesel-räsern /Rickard |
|
| Punktblästra,Rostskyddandegrundfärg,baslacken!...Inte spackla direkt på ren plåt...då hinner du inte lägga på lacken ens innan rosten är tillbaks..! | |
|
Instämmer med BMW POWER TOOL, använder du dessutom epoxigrundfärg så är du garderad. OBS!.... Undvik rostskyddsfärg av typ "blymönja" fungerar inte med billack. Mvh Skalman |
|
| Och åk inte runt med grundfärgen som man ser många göra, den drar åt sig vatten och då är det klippt igen. Grundfärgen skall täckas inom X antal timmar, det står torktid på burken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.