|
|
|
|---|---|
|
En ouppmärksam person backade på min touring ikväll. Den stod parkerad och han backade ur en tvätthall. La över för tidigt och använde inte speglarna så han tryckte in bakskärmen mellan tanklock och bakljus + skavmärken - och detta medans jag står och kollar på och ojj vad glad jag blev... Nu undrar jag hur lång tid jag kan vänta mig för att få detta fixat och hur den normala proceduren med försäkringsbolagen går till. Vi skrev en skadeanmälan och han har helförsäkring men jag har halv på min, men det spelar väl ingen roll. Måste jag invänta beslut från FB innan jag kan lämna in min bil för reparation? Måste jag lämna på anvisad verkstad eller kan jag välja en själv? Ska jag kontakta mitt bolag även fast det ska gå på deras försäkring? Blir så trött på sånt här, hade precis fixat bilen så den var "perfekt" också händer detta en timme efter jag var klar....typiskt Tacksam för svar! | |
|
När försäkringsbolaget har fått in din anmälan så kommer de skicka ut ett papper där det med största sannorlikhet kommer att stå att du får kontakta auktoriserad bilskadeverkstad MAO i princip vilken du vill, eller så kommer de att skriva vilka verkstäder i din närhet som de samarbetar och rekommendera dig att åka dit. Om jag inte minns fel så måste skadeverkstaden ha ett "ärendenummer" eller nåt i den stilen, för att kunna ge försäkringsbolaget en offert! Under tiden som du besöker verkstaden för en offert så kommer fb att göra en utredning vem av er som är vållande (görs alltid oavsett hur solklart det är). Därefter kommer du få besked om huruvida motpartens fb står för självrisken eller om det blir du själv som gör det. Det hela brukar gå mkt smidigt. Det som är mindre smidigt är väl verkstädernas väntetider. // Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.