|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag vet att detta ämne diskuterats tidigare men jag behöver verkligen råd i frågan ovan. Jag behöver byta topplockspackningen på min 325 TDS - 96 och vissa verkstäder påstår att det behövs "special" verktyg för just att det är en diesel, att de skulle vara mycket jävliga att skruva på. Därför vill de inte åta sig jobbet. Alternativet är BMW o det kostar bilens värde. Tänkte försöka byta topplockspackning själv men vet inte om det är möjligt utan "special" verktyg. Jag vill även passa på att fråga om vad som bör bytas i övrigt vid ett topplockspackningsbyte, som kamrem, moment för topp etc. Tacksam för all info och hjälp och funderingar! | |
|
det är inge svårare än i en vanlig bil bara se till att pumpen håller sig still och alla markeringar är justa tur att dom inte får in en m5:a v10 då i deras verkstad,hehe |
|
|
de e ju kamkedja på m51 motorn. Men skriv gärna hur det gick. |
|
|
Jag har bytt toppen på min 325td, det ända special verkyget som jag måste använda är den "jiggen" för att ställa kammen. NÅGON SOM HAR ELLER KAN LÅNA DETTA VERKTYG??? Bilen står klar i garaget det enda som jag behöver göra är att ställa kammen, någon som vet vart man kan fåtag på detta verktyg. Har pratade med BMW vi kungens kurva --Svar-->Vi har inte det det lånar vi fråm BMW sverige BMW Solna --Svar--> Vi lånar inte ut verktyg (kan man köpa verktyget? det kommer ta minst 4-5 veckor) Har hört med 5st andra små verkstäder och dom kan inte Är lite desperat så om någon har någon lösning på hur man kan ställa kammen utanverktyg eller om någon kan får tag på det skulle jag vara glad om ni hörde av er. Mob 0739 234 807 Fabbe |
|
|
behövs ingen jigg,ställ bara kammen i "splitt" nockarna lika på insug och avgas på 1:ans cyl och motorn på noll så funkar det utmärkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.