AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.027

Vatten mellan dörr och tröskel samt allmän fråga om Touring e39

well får väl ställa för en riktig amatör fråga härvid.. men tänkte på det idag när jag det vart fuktigt ute. Till frågan iallafalll..
På e39 touring.. under rutorna längst bak (sidorna) så ser det ut som att det är fläkt utblås, började fundera eftersom rutorna isåfall skulle blivit imfria rätt snabbt.. well allmänt nyfiken!

Nästa grej är att det ställer sig vatten mellan dörrtröskeln och dörren där bak på bilen när det regnar. Rinner bara ut när man öppnar dörren. Är detta något klassiskt problem som är enkelt att åtgärda eller? Något irriterande på en så pass fin bil!

/A
je
211
jensa78
523i -97
Fråga 2:

Jo det blir väl vatten där.
Inget jag dock reflekterat över när det har regnat. men dock när man tvättar bilen och sen öppnar dörren så rinner det ut vatten. Visst blir det vatten på tröskeln, men den ska aldrig kunna tränga in i kupén. Gör den det har du ett läckage.

Fråga 1:

På sedan modellen finns det också ventilations galler i hatthyllan, men jag skulle tro att det i båda fallen handlar om att kunna få en luftgenomströmmning i kupén. Det finns ingen kopplad fläkt till dessa utblås. det är helt enkelt till för själv ventilation
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vattenläckaget brukar kunna beror på att inner"plasten" släppt från dörren under sidopaneln och då läcker vattnet in i kupén istället för ut i dräneringen.
Så du får ta bort dörrsidan och kika under.
Har ingen koll på ventilationen faktiskt

///MVH Hasso
Länk
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Anders_83

Har samma problem med vatten vid tröskeln. Har ej hitta varför men återkommer när jag hittar felet, skall kolla alla lister så det inte är någon som inte håller tätt.
He
82
Henke006
535 touring.-08
Sitter deet verkligen plastfilm på E39?? Jag har samma problem med vatten mellan listerna. Och jag öppnade och kollade i dörren men det fanns ingen plastfilm och det såg inte ut som det suttit nån heller. Om det nu ska sitta, finns det då nån vänlig själ som kan ta en bild på det så man kan se hur det ska se ut.

/Henke006
(ATT STYLA EN VOLVO ÄR SOM ATT SMINKA EN GRIS)
St
37
StefanLKPG
M3-93
528i touring-99
Japp det sitter plast innanför dörrsidan och det är väldigt viktigt att den ligger rätt.
Det kan bli blött inne i kupen också och det är ju inge roligt
He
82
Henke006
535 touring.-08
Är plasten genomskinlig typ "overhead" plast eller?? Finns det nån som har en bild eller kan ta en bild och lägga in eller nån i skåne som kan ta en titt och visa hur det ska vara egentligen. Som sagt jag har också vatten mellan listerna och jag har plockat ner dörrpanelen och där finns ingen film. innanför dörrpanelen så sitter det nåt som mest liknar liggunderlag och den sitter fast med nån svart kletig massa och bakom den så sitter det ingenting. ska plasten sitta bakom "liggunderlaget" eller. och isåfall var, finns det nåt man kan utgå ifrån, typ en kant eller nåt????

/Henke006
Ja en bild vore ju kanon, så man vet hur det ser ut innan man kastar sig in i det hela!

Tack för alla svar :)
He
82
Henke006
535 touring.-08
Skulle det finnas en änlig själ som kan lägga up en bild eller berätta så att till och med jag förstår hur man ska fixa plasten??

/Henke006
ingen som har öppnat dörren och kan fotta hur det ser ut med den där plasten???
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Vad är det för plast det talas om?

*BAWORAK*
Bra fråga har inte kollat ännu eftersom det är kallt ute ;) hehe

nån som gjort det ännu och dokumenterat det kanske?
He
82
Henke006
535 touring.-08
Det är ingen plast det är mera typ "liggunderlag". Jag tog bort den gamla tätningsmassan och köpte lite butylband och la dit. Fungerar perfekt men ett kletigt jobb. Men kolla upp det för att min dörrsida var väldigt fuktskadad, antagligen hade det läckt länge.

/Henke006
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.