AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
945

E38 CD-förberedd eller inte?

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
En kompis köpte min 735i E38:a och skaffade raskt en CD-växlare till den (jag hade inte kommit mig för att göra detta). Jag minns att jag kollade upp (för något år sedan) att den radio (med bandare) jag hade i E38:an hade stöd för CD-växlare, och jag tyckte mig minnas att den i och med detta skulle ha fördraget kablage (6-polig kontakt).

Nu, när han ska installera sin CD-växlare, så hittar han inget kablage som passar den! Frågan är, vet någon om det är så att man alltid var tvungen att beställa cd-förberedelse? Enligt vad jag har läst så ska bilar som har CD-kompatibla huvudenheter alltid ha detta. Eller?? Kan kabeln ligga undanstuvad någon annanstans i bagegeutrymmet? Delar man kablage med telefonenheten, om man har sådan??

Hjälp!
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag har precis samma frågor som quixotic2 och hoppas att min lilla bump kan få någon insatt att svara på frågorna.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag kan ju dela med mig av vad vi kom fram till. Alla E38 har inte fördraget kablage för CD-installation, däremot så verkar (av vad jag har kunnat utläsa) alla huvudenheter vara förberedda för CD (ingången finns).

Det innebär att om du skaffar kablaget (finns på BMW) och den adapter som behövs för CD-växlaren (det ska alltså sitta en liten adapter mellan kabeländen bak och cd-växlaren) så kan du installera själv. Vill flagga för att det innebär att du måste plocka loss rejält mycket av inredningen, matta, stol, baksäte, delar av instrumentpanelen (mittkonsollen) med mera för att komma åt att göra en snygg kabeldragning.

Det är dock inga problem att få till det, tar mellan 2-4 timmar om man har lite flyt.

Lycka till!
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
ojoj tack för ditt svar. Jag lyckades dock få igång sniklösningen med en kassettadapter idag och kan köra min mp3spelare där. Så jag får nog klara mig utan cdväxlare ifall det är så mycket jobb med det.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Om bilen ifråga har bildskärm (för TV eller Nav) är det en smal sak att addera CD-växlarkablage och man behöver inte alls demontera hela bilen för att göra det. Sök bland de många trådar som redan finns i detta ämne för mer detaljer.

---
Bilblogg: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.