AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.375

Värdering av e30 - 325i - MTechnic - ORIGINAL

Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Som rubriken lyder. Det handlar om en 325i med MTechnic Original från fabrik. 180000mil. INGET rost. Inredningen är 100% fräsh, allt fungerar, inga repor eller dyl utan allt ser ut som nytt. Stora färddatorn, pilotlampor, nya gummimattor, nya tygmattor, checkkontroll, taklucka, reservhjulet är original BBS och inte plåtfälg, handbromsdamask i skinn, alla verktyg i verktygslådan osv den har all utrustning utom AC. Jag har till och med ficklampan i handsfacket. 4 nackstöd. Alla säten ser bra ut inga revor eller skador, övrig inredning är i nyskick också. Nya däck på original 15" krysseker. Till bilen finns det också original M överdragsklädsel i vitt. Det finns inte en enda sak man skulle kunna anmärka på.

Så min fråga är: Vad är MARKNADSPRISET på en sådan bil?
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
En 325 E30 i absolut nyskick måste vara värd en bra slant. 50 - 70 K?
70" är väl väl optimistiskt om bilen har rullat 18" mil? Visst betingar dessa bilar ett högt pris med tanke på årsmodellen men runt 40-45" skulle jag tippa.
Det finns många som tycker att detta är ett överpris men det är ju som alltid, att hitta rätt köpare.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Det förutsätter ju som sagt nyskick. Fint bruksskick skickar väl prislappen under hälften skulle jag tro.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Milen är det som sänker värdet. En fräsch väldokumenterad bil talar för sig själv och är inte svårsåld. 36-42kkr är min röst.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Tror som Asken på ett slutpris mellan 36 - 42kkr. E30 i orginalskick växer inte på träd.

/Rickard
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Tack för de fina kommentarerna. Jag ville bara dubbelkolla eftersom försäkringsbolaget mitt verkar inte ha alla skruvar på plats...

MVH Charlie
Stekaren
Jag värderar den lägre. Runt 30-35. Finns inget som heter nyskick efter 18000 mil om det inte är utbytt till nytt. Mycket bra skick däremot...
30-35 är lågt för en fin bil av denna modell. Tyvärr verkar det saknas viss kunskap hos en del säljare då inte alla e30 betingar ett så högt pris. Mina kriterier till ett relativt högt pris är Åsmodell från -88 och framåt dvs facelift samt stora m-pkt från orginal.
Ta kontakt med ex. BMW CS så kanske de kan hjälpa dig med en värdering...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är den så fin som beskrivs så skulle jag utan att tveka betala strax över 30' för den bilen (och då letar jag inte 325e30). Skulle tro att det finns många som skulle vara beredda att betala kring 40-strecket, det är en attraktiv modell.

Färg på lack och inredning, 2 eller 4-d påverkar priset en del på en sådan vagn.

Reagerar dock lite på INGET rost, då har man bara inte kollat ordentligt.

Racerbilen: Länk
Nej som Björn skriver så är 30" lågt för en fin e30 och jag hade utan tvekan köpt om tillfälle skulle ges. Uhh vad jag saknar min gamla 325:a :)
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Halloj igen!

Det var ett tag sen jag postade denna tråd och finner den aktuell igen nu till sommaren. Inte för just värdet på bilen men nu skulle tips på försäkringsform och försäkringsbolag sitta fint. För tillfället är den på Tennant, helförsäkring som kostar strax under 8000. Bilen står i låst varmgarage med egen bur. Min fråga är egentligen om det finns nån bättre försäkring. Tex gå ner till halvförsäkring, byta bolag, kanske entusiastförsäkring osv. Vägled mig =)

Skicket på bilen och övrig info står i första posten!

MVH Charlie
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.