|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag funderar på att byta stötdämpare fram på min BMW 520 -95, E34. Har kollat runt på vad det kostar och priserna skiljer sig ordentligt beroende på var jag kollar. På Meknonomen kostar de runt 1000:-/dämpare, Biltema 350:-/dämpare och på BMW vågar jag inte ens fråga. Min fråga är nu om jag vågar köpa Biltemas stötdämpare, samt om min bil har nivåreglering (står på Mekonomens webbsida att stötdämparna ej passar till bilar med nivåreglering)? Tack på förhand! Thomas | |
| En grej till: Killen på verkstaden sa att det kostade 400:- att byta en stötdämpare. Låter det okey? | |
|
Jag köpte mina på Mekonomen ,det var ett par Monroedämpare och dom gick på runt 1100:-st tror jag .Lämnade in bilen på speedy och dom tog 600:-för att byta båda. BMW e lag |
|
|
Kolla på BMW, det är många gånger inte alls så dyrt som man kan tro, ibland något billigare än Mekonomen. Ett annat tips är Meca, de har tydligen i många fall BMW original artikelnummer på sina reservdelar, och är billigare än Mekonomen. Har inte kollat detta själv ännu, fick tipset nyligen. 400kr per sida låter rimligt. Det är sammanlagt 11 bultar/muttrar per sida som sak demonteras och monteras (om jag räknat rätt) + fjädern, så det är lite jobb. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Förresten. Ang. nivåreglering så är det ett system för att kompensera för last och är bara verksamt på bakdämparna. För att ta reda på om det finns på din bil så kryp under och kolla om det finns rör anslutna till dämparna eller lyft på baksätet och se om lappen med din bils utrustningskoder avslöjar något (om den finns kvar). ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Tyvärr anser jag och många med mig att Monroes dämpare var bra för ett antal år sedan, idag inte särskilt imponerande Davve: artnummer kan de ju sätta som de vill, att de har BMW orignummer betyder ju inte att det är "orig.delar" 400:- per sida i arbkostnad är helt ok |
|
|
Tack för alla svar! Thomas |
|
|
motornord Länk har både bra delar och priser, kan tilläggas att du får precis samma Sachs stötdämpare om du köper på BMW som de motornord saluför. //Devva |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Även AutoExperten Länk har bra delar (köpta mina Sachs Super Touring stötdämpare därifrån). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.