AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.643

Hur får jag bort färgstänk från lacken?

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Ponera följande;
Man har en bil i Svart II som står fint parkerad runt husknuten, Vindskenorna på huset ska målas med vit oljefärg (Dock ej Alpinavit).
Rollern kommer fram i all hast och målningen av huset påbörjas.

Resultatet av blir som alla kan föreställa sig väldigt fint, huset lyser vitt som aldrig förr, Dock gör sig bilen inte fullt lika bra i denna nya skrud.

Bort till tvätten i all hast och bilen sköljs av med högtryck och baddas med lacknafta, resultatet blir bättre med inte bra.

Vad göra nu?

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Ditec eller annat liknande företag kan nog hjälpa till?!
Det var väl inte DU, utan nån annan ohängd som härjade med rollern?;-)

/Magnus

Mitt objekt: Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag skulle ha flyttat bilen innan rollern kom fram :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag lärde mig också att lasyrfärg stänker mycket längre än man tror.
Fick svarta prickar på min dåvarande två år gamla 318.
Lacknafta och försiktig baddning thinner hjälpte inte. Dock så var det relativt enkelt att polera bort det med turtle lackrengöring.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Man får FÖRSÄKRA sig om att det finns hjälp att tillgå. Kontakta lämpligt bilvårdscenter och hör dig för. De brukar ha bra varianter. Min teori är rejäl polering och syratvätt av alla glasrutor. 086650810 kanske kan ge dig några inputs.
Asken
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Ska ringa runt lite imorgon, syratvätt låter som något farligt :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Missade, Ni som känner mig vet att min egna bil inte är Svart II :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Känner igen det här... Riktig lasyrfärg eller annan lacknaftabaserad färg (inget vattenbaserat bjäfs) går att lösa med lacknafta/avfettning om man är snabb, därefter mer vanlig avfettning och så vatten i mängd, gärna högtryck. Gäller såväl rutor som lack, om färgen hunnit torka till så får man ev. gnida lite extra med en svamp osv. På rutorna kan man alltid ta till försiktig mekanisk bearbetning med t.ex en smal plastskrapa eller i värsta fall samma rakbladsliknande verktyg som målarna använder på vanliga fönster. Se till att rutorna är avspolade från damm och smuts så går det bra.
Sen är det bara att lägga på vax osv så är saken ur världen...)

FP
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Har fått bort det mesta av den nya färgen idag med hjälp av riktig kallavfettning, tar resten imorgon och sen får det väl poleras som aldrig förr imorgon och på söndag :)

Ägaren till bilen håller med om att bilen kanske ska flyttas nästa gång det ska målas :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
101
falken102
530iA Touring-01
Tjena!
Jag fick mitt ny lackade röda tak och stolpar sprayade med svart bodyfärg en natt. Vilket mörker tänkte jag..
Åkte ner till in kompis i Upplands Väsby på Tillbergs billack..
LUGN...sa han här har du lite tinner en trasa... TINNER är du inte klok..
Men jag gjorde som han sa, mycket riktigt det gick bort..
På med lite vax, å den blev som förut. Den hade jag bra glans på.
Vet inte om det är samma för sån färg, men Lycka till
Matte.

falken
Bodyfärg? Är det sån som man lägger på för att skydda mot sprut och stenskott vintertid osv? Isf, den är avsedd att tvättas bort med vanlig pretroliumbaserad avfettning (eller lacknafta, fotogen osv) och svamp.
Thinner är jag personligen skeptisk mot, den innehåller en mängd luriga ämnen, aceton, xylen, toulen, terpentin, nafta osv. Självklart löser den även bodyfärg men ändå..

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.