AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
761

Kopplings problem e34 525i -94

No
5
NordlingN
525i -94
Hej,

Jag köpte för ca 2 veckor sen min första bmw.
Tyckte jag gjorde ett riktigt bra köp, med en fulldokumenterad bil som gått 20 tusen mil med nyrenoverad ac nya vinterdäck mm för bra pris.

Bilen verkade vara i toppskick, enligt mig och flera andra både i motor karosseri och låda.

Nu är det så att, för ett par dagar sen så var jag ute och körde och när jag var påväg in till parkeringen så skulle jag växla upp efter en kurva innan en rakstäcka, men får inte i någon växel!!

Jag stannar och stänger av motorn, går ur bilen och känner en rykande doft av bränd "lamell??"

Fundersam på vad problemet kan vara då jag inte lagt märket till något ljud eller känns någonting konstigt.

Sätter mig i bilen och testar men jag får sedan inte i någon växel alls med motorn igång utan endast med motorn avslagen.

Rullar in bilen på parkeringen och går o lägger mig less.

Kollar sedan under helgen om det är något i hydraliken som är på tok.

Tryck finns från huvudcylindern ner i slangen när jag trycker ner kopplingen.
Misstänker och hoppas på slavcylindern.

Plockar den denna och konstaterar att den också är i det skick den borde.

Antar att lamellerna är paj eller att fjädrarna är slut, i vilket fall som helst så måste jag fixa detta och kan tyvärr inte själv.

Har någon, något föslag på vad jag kan testa innan jag lämnar in den och om jag lämnar in den.

Vet någon då något bra och billigt ställe i uppsala eller närheten där jag kan göra detta.

Novation ville ha ca 6000kr för jobb och material, verkstad i gamla uppsala ville ha 4000kr bara för jobbet.

Är detta en summa att räkna med eller kan jag komma undan billigare.

Tack på förhand

Vänliga Hälsningar Nils Nordling.

nisse_nordling@hotmail.com

0707351203
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Känns kopplingspedalen precis som vanligt? Gör den det kan du utesluta någon av kopplingscylindrarna.
Känns den glapp första biten är någon av cylindrarna paj trots att de ser bra ut invändigt, men då förvinner det också bromsvätska vilket du inte nämnt något om, i värsta fall så mycket så det går luft i bromsarna.
Mer troligt något strul med den arm som slavcylindern arbetar på. På motsatt sida av slaven sitter en plastplugg, är den defekt så trycks inte kopplingen in tillräckligt mycket vilket kan förklara omöjligheten att växla med motorn igång. Den pluggen är säkert inte dyr men arbetet är nästan detsamma, växellådan måste ner. I alla fall så verkar fenomet du beskriver inte bero på lamellerna i sig, för det ska fortfarande gå att växla då.
Vad gäller priserna har jag ingen koll på detta arbete.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

No
5
NordlingN
525i -94
Hittade en kille i Uppsala som hade verkstad på Portalgatan som ska hjälpa mig,
Han ville ha ca 2400kr för jobbet vilket verkar riktigt bra.
Ca en veckas tid på verkstaden får jag räkna med men det är helt okej för min del då jag har firmabil när jag jobbar.

Tack för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.