AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.463

Vad bytes vid ett oljebyte?

Är det någon packning eller dylikt jag behöver byta vid oljebyte eller räcker det med oljan och filtret? Ja, jag vet att det står i mekartips men knappast skulle det skrivas ut ifall man behöver byta en packning skillt...

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
När du köper oljefilter följer det med litet packningar. På bilden i Länk är det troligen nr 7, 3 och 6. Sen brukar det vara med en packning till oljepluggen.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Packningarna följer med när man köper ett oljefilter.
Jag fick med de packningar som VillaRosa nämner men också en jätteliten gummipackning som har innerdiametern 3-4 mm, alltså behöver man inte byta någon oljepluggspackning eller borde jag köpt denna skilt?

Ja, om du ska tappa ut gamla oljan genom oljepluggen så ska du byta den packningen. Den kostar i princip ingenting.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Kopparbrickan vid bottenpluggen behöver inte bytas varje gång, det räcker bra att glödga den så spänningarna i metallen försvinner. En sån där gasolbrännare som man har till ogräs mellan trädgårdsplattorna funkar utmärkt för jobbet!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Den lilla gummiringen med 3-4 mm diameter sitter längst ut på centrumbulten till oljefiltret, och ska bytas vid filterbyte. Den tätar 'avrinningshålet' i oljefilterburken.

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.