|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag åker utomlands någon gång per år, till länder i Östeuropa där det kan vara problematiskt att få tag på blyfri 95? Jag har dock aldrig kört min egen bil (e34, e38) pga tillgång till dieselbil. Min fråga är följande: -vad händer med bilen om man häller i vanlig, dvs inte blyfri bensin oktan 95? Kommer katalisatorer att brinna? Tacksam för alla svar... Wladimir | |
|
Katalysatorerna och lambdasonderna kommer att förstöras av blyet. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Wollick> Av ren nyfikenhet; Vilka länder är det du besöker där detta är svårt att få tag på? Reser själv mycket i Östeuropa och har inte upplevt det problemet, kanske andra länder än du? Det jag har svårt att finna ibland är något över 95 oktan. Men 95 och under har aldrig varit svårt för min del i alla fall. *BAWORAK* |
|
|
men är det verkligen BLYAD bensin? I Sverige försvann den ju för 100 år sen och i stället hälldes det i blyERSÄTTNING för att smörjningen i motorn skulle funka. Och nyare bilar behöver varken det ena eller det andra. Men jag är inte säker på om blyersättningen skadar katten. Kanske nån annan som vet? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
VillaRossa> JA det är blyad bensin. Minns för 7 år sedan när jag var på resa i Rumänien bla med min 518 -86. Jäklar vad den motorn mådde bättre där när det gick att tanka blyad bensin istället för tillsatserna. Sen är det bara att titta på bilparkerna, ta Serbien med alla sina Zastavas och Yugos, Rumänien med sina Dacior osv... Finns inget incitament i de länderna att ta bort den blyade bensinen då 95% av bilarna kör på det. *BAWORAK* |
|
|
SvanteE: det är skillnad på BLYAD bensin och bensin med blyersättning. Den senare innehåller inte Bly utan Kalium och/eller Natrium. Här Länk finns en del att läsa. Och i denna annons Länk står att katten inte skadas. Fast f-n tro't, finns en del "osannolikheter" i den texten. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
hej och tack för alla scar..jag åker till Ukraina och Ryssland...jag är nästan 100 på att alla bilar som säljs där är anpassade för den ryska marknaden, även mycket exklusiva märken, dvs att de saknar katalisatorer, partikelfilter osv osv... Wladimir |
|
|
Kan inte tro att en ny BMW t.ex skulle vara utan katalysator eller på annat märkbart sätt anpassad för den ryska marknaden?! Ända miljöbilarna som vi ser i Finland kommer från, ja exakt, Ryssland! Massor av Lexus 450h ser man i Helsingfors, alla med Ryska brickor. |
|
| Det är nog mycket du inte kunde drömma om som finns på den ryska marknaden. Länk ;) | |
| Exempelvis Länk He, he... | |
|
Ja, det finns ett oändligt antal lyxbilar på gatorna, St.Petersburg och Moskva e det inga problem med blyfri bensin..men på landet och i Ukraina är finns det nästan inga stationer med blyfri 95. De vet inte ens vad det är verkar det som...undrar om firmor som importerar bilarna tar bort allt som e onödigt, dvs katalisatorer mm. Såg förresten att Volvo s80 i Kiev hos en seriös handlare kostade 42.000:- Euro, 2.4l 140 HK, utan navi... Wladimir |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.