AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
789

Felsökningsfrågor M5-90

BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Hejsan!

Köpte min M5 i måndags och tänkte börja kolla lite vad som kan vara orsaken till orolig gång på tomgång samt att bilen rycker när man kör på 1:an & 2:an i stan mellan 1000-2500 varv

Några enkla grejer jag borde testa direkt?

Beskrib gärna vars kontakter m.m sitter om ni ber mig testa koppla ut något

Detta har jag då tänkt göra:
Byta stift
Byta bränslefilter

Annars sitter det ett hemmagjort simons sportsystem & Öppet luftfilter på den, detta borde ju oxå kunna göra att den går ojämnare och kanske rycker ? Eller?

Sen en till fråga, om man från snabbare hastighet bromsar in och ratten "slungar" vad i framvagnen kan då vara dåligt?
Tror ej det är bromsskivor för detta kommer bara ibland och inte alltid vid inbromsning

Annars måste jag bara tillägga att M5:an överträffade mina förväntningar STORT... Helt underbar bil

Finns inget härligare än att dra på lite extra med denna bil ;)
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
börja med att ta bort sportfiltret.. enl. någon tråd jag läste för länge sedan så var det nåong som tappade typ 10hk med sportfilter.

Annars så är det att kolla över bensinfilter, tändkablar. fördelarlock och rotor.

Det som gör att det "slungar i ratten" kan vara bromsar (ta isär oken o renovera dem), kontrollera även så bromskivor inte är skvea. Det kan även vara framvangsbussningar som är dåliga..
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Är gummibälgen tät?

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Gummibälgen mellan LMM och insug ser bra ut tycker jag,

Känns konstigt att ett luftfilter skulle orsaka denna gång? Inte går ju bilen ens märkbart sämre på tomgång utan filter alls..
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Kan även säga att bilen stått nästan 2 år pga att ägaren jobbat utomlands,

Hade även lite problem med för hög HC vid besiktningen.. Hällde i Etanol i tanken och får på ombes och klarade igenom
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Tycker mig märka skillnad på gången när bilen är varm resp kall, Tycker den går hyffsat bra så länge den är kall men när sen man kört så länge att oljetempen oxå kommer upp 1 en 80 så tycker jag den börjar rycka mer när man kör runt på 2:an med ca 2000rpm..

Vad borde det peka på om den går ojämnare när den är varm än kall?
Höga HC värden på bes antyder ju att något kan vara fel på lambda eller att någon tändspole kanske "slår över"

Men kanske mest lambdasenorn eftersom den enligt mig verkar gå sämre varm och de är väl först då motorn börja ta signaler av lamdan?
Stekaren
Fukt någonstans ?
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Nog har jag kört den riktigt varm oxå flera gånger så fukt borde ha försvunnit?
Smiley©
Det är väl många här på forumet som påpekat att deras M5or (E34) går lite ryckigt på låga varv och låg hastighet om jag inte minns helt fel? Testa och sök efter ryckig gång.
Min gör också det, båda motorerna jag haft i bilen ska jag kanske tillägga.
Och enligt många är det väl inte så mycket att göra åt det har jag för mig.
Själv har jag inte en blekaste vad det är som orsakar denna ryckiga gång på låga varv, skulle vilja få bort det jag också.

/Thomas
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
De är det oxå att ska jag med 1:an i börja accellerera lite snabbar och dra på max så varje gång jag lägger i snabbt en ny växel och stampar fullt så känns det som att tvekar till en sväng före de börjar dra på...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.