|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra vad felet kan vara när enbart varvräknaren ibland går ner på noll, för att ganska snabbt därefter vakna till liv igen och gå upp till det aktuella värdet. Ingen annan mätare håller på så här och det har aldrig hänt förut! Nån som har ett tips? | |
| Kan kanske vara batteriet i mätaren :O min funka inte som den skulle när batteriet var slut. | |
| Vad kostar det att fixa detta?? | |
| Jag lödde ur batterierna och lödde fast kablar som ja drog ut ur mätarn där ja lödde fast en batterihållare som ja har 1.2v laddningsbara batterier i :P | |
|
Ojoj, överkurs deluxe för min del! Är det ett batteri för varje mätare i instrumentpanelen, eller är det ett till alla? Har hört att det ibland skall vara dyra pengar att byta saker där, men när det gäller detta har jag ju ingen aning hur det är. |
|
| Är inte så svårt.. Vet inte hur det ser ut i dit mätarhus men på min E30 så är det två batterier, men ja antar att det är sammma på din bil. Men du kan ha en urmakare att byta batterierna också. | |
| jonesono: Din bil är väl en E36? Då har du inga batterier i mätarhuset. | |
| Snarare dålig lambdasond som genererar liknande problem. | |
|
Liraren: Yes, likadan som din. :) Nehepp.. är det lamdasonden som är kruxet?! Förklara hur.. sitter inte den nere på avgaset nånstans? besikta den precis nyligen och lambdavärdena var ju bra. |
|
|
Hur var HC och co värdena då? Jag har erfarenheter med svajande tomgång då lambdasonden är dålig, det i kombination med ökad bränsleförbrukning så brukar boven i dramat alltid vara lambdan. Det är bara en gissning då det kan vara något helt annat, men men. |
|
|
MD: HC var 75 (dock hade den knappt hunnit bli varm heller och jag körde in den tidigt på morgonen, så det är väl lite för högt mot det egentliga värdet). Lambda var 1,00. Co var 0,0. Co 2500 var 0,2. Varje gång jag startar bilen när den har stått över natten så svajar tomgången de 4 första sekunderna.. sen är den som vanligt. |
|
| Tror jag listade ut vad det var.. för jag har testat att snärta till med fingret på glaset till mätarna och då går varvräknaren upp till det rätta värdet på en gång. Med andra ord, ett glapp på "pinnen". Kanske inte är tillräckligt intryckt eller något i den stilen.. för om det var lambdan, skulle väl inte "pinnen" gå upp med en gång så fort man stöter till glaset? | |
|
Nej, det verkar som att MD beskriver att tomgången svajar, men du har bara problem med själva varvräknaren: "varvräknaren ibland går ner på noll, för att ganska snabbt därefter vakna till liv igen och gå upp till det aktuella värdet". Tror du är inne på rätt spår, något glapp i varvräknarmaskineriet, ev sensorn. /ElakaKatten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.