AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.074

Var köpa 6,5" bas?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Var kan man köpa 6,5" basar någonstans? Vill ha lite bättre knuff men absolut inget värstingljud. Vill heller inte ha någon koaxialhögtalare utan en enkel bas.
Vill ha lite fler valmöjligheter än N-core som annars verkar ha en fin: Länk dock ganska dyr.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Vad är detta? Finns det inga bilstereoexperter här?

///BMW - Was sonst!
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Nårdik säljer JL audio 6.5 tums bas .. de finns nog mer att välja men de är kända att va bra ... www.nårdik.se
Decibel
Om du är ute efter just bas så är 6,5" inget bra område, det finns 6,5" som levererar rejäl bas, t.ex. JL´s som nämnts men även Digital Designs som knuffar på ordentligt (runt 1800kr STYCK).

6,5" designas oftas som midbas just p.g.a. det blir så dyrt med komponenterna, upphängning och storleken om en sån liten kon ska prestera bas.

Ska väl också tillägga att jag har byggt endel tokiga lådor med dubbla 6,5" som låter som en 10", dock var lådvolymen en bra bit över 50 liter vilket kanske inte är så passande för dig.

Om du kan tänka dig (få plats) med 8" så har JBL en söt sak som kostar runt 900kr styck.

---
Bilstereogalningen NO:1
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det är just det där med plats. Vill inte såga och hålla på i M3an så därför går större högtalare bort. Sen vill jag inte ha diskant och övre mellanregister bakifrån utan det ska framsystemet ta hand om. Vill bara ha en högtalare som levererar lite mer bas eller mellanbas.

///BMW - Was sonst!
Decibel
Då föreslår jag JL´s 6,5" eller DD´s 6,5", där har du bas, i övrigt har Mac Audio ett kit som heter 2.16 som levererar riktigt bra med bas (bara strunta koppla i diskanten).

---
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Samt att du måste sätta ett steg på dom om de skall leverera bra bas.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ok, det låter fint. Ska kika lite på dem. Tack killar.

///BMW - Was sonst!
gretzky
Även Alpin har en lr fler 6,5" bas/ar.

dieseldoris
Decibel
Ja justja, Alpine´s XPS har jag för mig dom heter, dom låter också helt gudomligt.

---
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Amega q-comp 6.5" spelar midbas över det vanliga, kan rekommendera dessa! JL kräver lådor på ca 5liter styck
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Polk har oxå 6.5 som ska låta riktigt bra .. Värt att titta på !
Tec SPL6 är mitt tips.

Läs mer om dem här:

www.n-core.se

Har hört Tec´s SQ (="finljud") variant o den rockar på ordentligt för att vara en 6".
Eller så här ska jag säga, med tanke på hur mycket bas som deras "välljuds" serie gav så bör deras SPL serie inte vara sämre.. :-)

Så, Tec´s SQ eller SPL serie får min röst.

Mvh
Rutger
JohanE:

Om du köper en bättre model 6,5 och ev kör med steg till den kommer den dunka på så hårt att du måste göra en ORDENTLIG fastsättning/tätning av basen. Med rätt montage kan du nog få den JL:en att spela precis lika bra som en separat sub.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.