AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.281

Cockpit shine i motorrummet !?

Sida 1 av 2
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Läste Micke Olhssons sätt att tvätta och göra rent i motorummet..tänkte göra det faktiskt på min bil till helgen,,,

Men jag blev lite konfunderad när jag läste att han använde Cockpit shine till de svarta plast och gummi delarna..är detta helt ofarligt från värmen som skapas i motorummet ??

Samt kan man använda vilken Cockpit shine som helst ?

BMW - Bil Med Wingar
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Helt OK!

Jag brukar spraya på finish efter en motortvätt! Ser ut som när det lämnade fabriken :-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Är det nån speciell finish man skall använda eller bara till att gå till nån bil butik och säga att man vill ha finish till motorummet ...

BMW - Bil Med Wingar
Meguiars 39 / 40 eller Lahegas vinylbalsam, blir mina tips :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Wa
39
Wassen_
323i -98 e46
Jag körde med Autosmarts vinylspray, blev skit fint och luktade riktigt nice
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, Autosmarts vinylspray använder jag oxå, o deras finish luktar ju nästan melon-godis :-))) o det är ju gott! En "melon-motor" ;oDDD (hur oseriöst är inte det i tex. en M5:a...;-)

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Var får man tag på denna Autosmarts ?

Har butiker i malmö så som , antingen BMW, eller micro, mekonomen, autoexpert..

BMW - Bil Med Wingar
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hör med nån rekondfirma som kör med dessa produkter!

Eller ring dem: Länk

/Anders

Gemini__
BMW:s egna spray för detta ändamål är klockrent. Lämnar en hård transparent yta. "Motorklarlack" är BMW:s benämning på denna produkt, prisvärd är den också.

Mvh:
Thomas
Melon-motor låter lite gay :) Föredrar nog Meguiars nybilsdoft även i motorrummet :D Finns på Micro

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Cockpitshine eller Turtle däckglans funkar alldeles utmärkt på gummi och plastdetaljer var som helst på bilen!
Blir en mycket blank och fin finish!

MVH Patrik
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ja, och så är det ju bra för alla gummi o plastdetaljer! Håller sig mjuka o fräscha längre :-)

Det ger ju ett fantastiskt fint intryck också, när man öppnar huven på nån träff....

/Anders

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Köpte Biltemas cockpitsvamp för 14 kr och svepte över motorrummet>>Länk

mvh
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Jag har Turtle däckglans , en hel oanvänd flaska som jag köpte för nån vecka sedan , men kan man VERKLIGEN använda sådan medel i motorrumet..jag häpnar när jag läser eran inlägg...är inte det bränfarligt eller skadligt för hettan som bildas i motorrummet,,,,ska jag använda det !?

BMW - Bil Med Wingar
Gemini__
Följ mitt råd, lovar att du blir nöjd. Testa så förstår du, kan användas till hela motorutrymmet. (anpassat för att användas just där). Blir blankt och fint samt helt torrt. Ingen kladdig yta som drar till sig smuts.

Mvh:
Thomas
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Bil_Med_Wingar!
Om du tror att sådant medel torde vara brandfarligt i ett motorrum, bör du tänka på alla plast/gummi detaljer som befinner sig i ett motorum.
Borde inte även dessa vara i riskzon för brand i sådant fall?
Har brukat dessa medel under mer än 6 års tid hitills, och ännu sluppit ens en liten rökpuff från huvens undersida!

MVH Patrik
Hehe, kom att tänka på moppetiden, då spayade jag alltid den svarta cylindern på Yamaha DT50:in med vinylglans. Det blev svart och fint, luktade gott och brann aldrig upp. :-)
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Ska prova på det...efter tvättning av motorrummet...tack för alla tips och råd..

BMW - Bil Med Wingar
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Blev hur bra som helst med Turtle Wheel shine...., tackar för alla tips och råd...

BMW - Bil Med Wingar
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Passat 1,8t 3bg -01(Familjebilen)
måste bara yttra mej :P jag har alltid varit märkestrogen när det gäller polermedel osv alltid kört med dom dyraste cockpitshinen tror det va TRC elle va det heter och det är den bästa jag provat ! men den luktar citron starkt så man får ont i skallen :) men ajja nu till det jag ville säga finns så mkt folk som ser ner på BILTEMA men jag provade deras cockpitshine och den funkade minst lika bra sen luktar den en mild doft av vanilj typ .. sen är den självklart billigare 29kr typ :) ajja den kan du prova .. annars finns det speciella dyra grejjer som du kan använda i motorutrymmet

MVH
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Ska man ha nått på svarta gummi/plast grejer så använder jag alltid Hagmans Bumpershine.
Sitter kanon o gör oftast den gråaste prylen till svart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.