AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.777

Skillnad mellan 523i & 525i , e39

Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
kära medlemmar...

köpte häromdagen en 525i,,,årsm.02 men jag tycker inte att den har bra drag...känns lite trög i 2:ans och 3:ans växel..tycker bilen är för slö...visst väger den en del men ändå...

Jag hade för ett tag sedan en BMW im 523 automat..och den kändes piggare än 525:an

Så att jag undrar hur stor skillnad är det mellan de här motorerna !?

BMW - Bil Med Wingar
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Låter lite konstigt eftersom att en 523ia ligger närmare 9,7 sek 0-100 medans en 525 ligger på mer än sekunden snabbare (ca 8,2 0-100, om manuell)
Är presonligen riktigt nöjd med min 525, men givetvis så tröttnar man, en 530, 540 eller möjligt en M5 blir nog nästa köp.

Sedan så finns det alltid kompressor som man kan montera, har hört att en 525 ska få närmare 100 extra hk med kompressor, vet ej om detta stämmer.

Men iaf, en bil kan givetvis kännas slöare än vad den ska om den inte blivit körd "riktigt" Hade en 528 -00 inne på verkstaden här nyligen och den gick som ett lass skit i jämförelse med en mekanikers 528tou -98.

Visade sig att 00an hade gått ca 6000mil och bara körts av ett äldre par. Så den hade nog bara varit vardagskörd.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Alltså innan mig så var det en familj som ägde bilen äldre man vid 40 års ålder...före honom var det Volvo bilia som ägde den,,men jag tycker inte jag känner skillnad på dragen..525 känns tung..undrar om det kan vara så att motorn har svårt för att andas...kan det bero på oljan,,för det är dags nu att byta olja och filter på den..

BMW - Bil Med Wingar
Lite svårt o avgöra vad just DU upplever som trögt o slö, men ja upplevde aldrig att 523 va slö eller trög.
Visst, de va inget monster men pigg va den iaf.
Kan ju vara att så att luftfiltret är igentäppt o motorn inte kan "andas" som den ska.

///Schumi
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
får köpa ny luftfilter...men blir det nån skillnad med en sport luftfiler !? alltså inte öppet utan en samma som man har nu men i bättre kvalitet...

BMW - Bil Med Wingar
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Bättre kvalitet? Du får garanterad en med bra kvalite från BMW.

Det du tänker på, insatsfilter, sånna i metall från KN?

Jag skulle själv ha bytt motorolja, filter, luftfilter och stift och sånt som känns tvivelaktig. Därefter skulle jag gått ut och kört lite, varvat ur växlarna ordentligt ifall katten har sotat igen. Om den känns välidgt slö så kanske det föreligger något mer allvarligt?
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Ska ut och köpa insats filter, sedan motorolja och filter, skall bytas lördag eller söndag..får se hur bilen känns då...
st
46
steiner
Z4 3.0i - 04
Hej,

tror heller inte det ger något extra med sportluftfilter. Håller med MD om medicinen men tror iof inte det gör några underverk.

Tycker min 525 drar riktigt fint på 2:an, mindre bra på 3:an men fortfarande ok. Den går iof så mjukt och den drar så jämnt över registret att man inte upplever accelerationen speciellt mycket.
Ov
61
Ove T
525i Touring -01
Kolla felminnet om något finns registrerat. Inte helt ovanligt att givare lägger av som dramatiskt påverkar hur bilen går.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.