|
|
|
|---|---|
|
Jahapp, tar det från början då. Hade vart på cafè med polarna inne i stan ikväll, M5an nytvättat & var i sitt bästa skick, när det väl var dags för hemgång så börjar bilen spöka direkt efter 30 sek körande. Bilen dör efter att jag kör ut i en korsning, vafan tänkte jag, hade småhög musik på, tänkte först att jag kanske givit för lite gas vartpå den dog, nåja startar kör vidare. Väl ut på centralbron så gasar jag från 2500rpm upp till 4000rpm där motorn säger upp sig totalt, bilen dör. Heelvete tänker jag, kamaxelgivare eller lmm är väl det första som dyker upp i huvet, försöker starta bilen medans jag rullar. Men den vill inte... Vad som händer härnäst var bland det mest obehagliga jag varit med om i bilsammanhang. Rullandes i ca 40km/h in mot kanten med varningsblinker på känner jag att det luktar bränt, sådär "elektriskt bränt" blir såklart lite nojjig och undrar vad det är frågan om, i nästa sekund bryter jag ut i panik då det bokstavlingen bolmar rök innifrån kupèn,.. Vet inte vad jag ska ta mig till, massa tankar flyger runt i huvet, jag menar tänk er själva att stå & se på medans din ögonsten brinner upp framför ögonen på dig. Sliter upp telefon ringer 112 vet inte riktigt vad jag gör, försöker slita loss brandsläckaren som sitter under stolen. Ja, man agerar ganska så panikartat i en sådan situation. Tack & lov slutar det ryka efter en stund & jag börjar sansa mig.. Men Skit, vad fan kan ha hänt egentligen. Blir ståendes en stund & inväntar ett par vänner. Provar starta bilen & den går igång utan protest, lyckas köra hem den hela vägen utan problem, vääldigt lungt gick det. Röken som bolmade kom från där telefon sitter, under armstödet!? & det luktade som sagt bränd kabel ungefär :/ Nåja, jag har ingen aning om vad som har hänt, bilen ska ned till perre imorgon. Ursäkta om det är lite rörigt i texten Mvh / En skärrad Patric To be continued.. | |
| Vill tillägga att det var en E39 02:a M5:a :) | |
| Som står i rubriken ;) | |
| Ja & dessa herrar var dom som fick lugna ned mig på plats :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan ev vara kablaget som innehåller matning bland annat till bränslepumpen/relä som skavts sönder och blivit kortslutning i. Under armstödet brukar bla, airbagmodulen finnas. Nu är E39ans kablage och elsystem ganska komplext så helt osannolika fel kan uppstå om det råkar blir kortis nånstans så kan det påverka helt andra system som man inte räknar med. Speciellt om man kopplat in nån extra utrustning i ordinare system. Går en del grovkablar och finns även säkringar under passagerarstolen. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, Det är en extra startspärr ditmonterad. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oavsett vad som brunnit, så är det ingen bra grej att koppla in dubbla startspärrar, det kan förhindra att man inte kan läsa av felcoder på ordinarie startspärr som exempel. Och vet då inte vad felet sitter nånstans, och det är ganska dumt att skapa ytterligare en extern felkälla, original startspärr är mycket bra med rullande koder mellan EWS och DME som byts ut varje gång bilen stängs av och det lär inte behövas både hängslen o livrem. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.