AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
781

Byte 17" till 19", vibrationer!

Visa användare
46
brani
m5-90, 540T-98 6vxl
Tjena grabbs!
Köpte 8,5X19" M5-replika fälg (nya mod) med Avon ZZ3 235X35X19 däck till min 540-98 touring, med 21000 mil på mätaren. Hade 8X17" BBS Split krysseker innan. Med 17 tummarna gick bilen helt vibb.fritt, men med dom nya 19 tummarna vibbrerar bilen fram och bak. Fick skicka tillbaka första leveransen, då det visade sig vara fel på minst en fälg. Andra leveransen kom från en helt annan leverantör och däcken är monterade och kontrollerade extra noga innan de skickades till mig. Nu påstår säljaren (Infosite AB) att sannolkiheten att det är fel på denna uppsättnngen också,finns inte på denna jord.!!
Min fråga: Måste jag göra en framvagnsinställning eftersom jag gått från 17" till 19"?
Bussningarna fram är bytta och stötdämparna är ok.
Infosite påstår också att när man helt plötsligt har mindre gummi ner till gatan, märks vibrationer tydligare. Men bilen har ju rullat helt utan vibbar med 17 tummarna.
När det gäller vibbarna i bilen så vibrerar det mellan 90 och 140.
Det märkes mest i gumpen, men även från ratten.
Vad har ni och säga om detta?
Skall balansera om däcken, kolla rundhet på däck och fälg samt hjulinställning. Några andra förslag?

bn
Jag misstänker att balanseringen inte är 100%, börja med det.

/Manray/
Visa användare
46
brani
m5-90, 540T-98 6vxl
Tjena grabs!
Har varit och balanserat om däcken noga och det var mellan 8 och 15 grams obalans på samtliga. Vibbarna fram är nu mycket små och bak lite bättre, men ena bakhjulet slog 1 mm totalt. Denna lilla skillnad gör sig mycket. Måste nog se över alla bussningar, trots att jag bytte fram för inte så längesen.MEN!!! kan det vara så stor skillnad mellan 17" och 19"? Jag menar att 17 tummarna sväljer mycket mer vad det gäller ojämnheter i vägen, dåliga dämpare och fjädrar, dåliga bussningar mm. mm.?? än 19 tummarna??

bn
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Balanserade du PÅ bilen? Kan ju vara obalans i tex skivan som tidigare däck kanske kompenserade för på nåt sätt, tex att dom var balanserade på bilen.
Annars är det klart att ojämnheter i underlaget märks mera ju mindre gummi du har. Men det borde inte ge vibbar som känns som obalans.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
jo, ang framvagnsinställning så ska det inte behövas. Möjligt att inställningen är känsligare med 19" och (antar jag) bredare däck.
Har du samma omkrets som förut, rätt navmått och rätt ET? Om du satt dit spacers eller navringar kan det ju bidra till obalans.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
46
brani
m5-90, 540T-98 6vxl
Tjena grabs!
Det sitter centreringsringar på fälgarna för att navhålet är 76mm och mitt nav är ju 74mm. Dom förra fälgarna har inte varit bal. på bilen. Har bytat 17" däcken en gång. 19 tummarna är nu perfekt balanserade så när som på höger bak som ligger på gränsen för godkänt i rundhet ( slår på 1 mm vertikalt). Ratten är nogåt sned ( bilen drar åt vänster när jag håller ratten rakt). Detta skall åtgärdas i början av Oktober. Återkommer då. Tack för alla svar hittills.=)

bn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.