|
|
|
|---|---|
|
Hej hej hallå! Har en BMW 525iA 1995 (e34). Köpte nytt batteri igår (haft samma sedan bilen byggdes..) Nu visade det sej att jag fått tag på ett på typ.. 85-90 ampere timmar, men det gamla var på bara 65 eller nått liknande.. Nu är min fråga.. Gör det nått att man har flera ampere timmar? Och en sak till.. Den "bygeln" som man ska fästa batteiet med, går inte om detta nya batteriet, eftersom det är typ 2-3 cm högre än det gamla.. Gör detta något? Olio | |
|
Hur många ampere timmar batteriet ligger på spelar ingen roll så länge det inte är färre än innan. Om du nu byter till ett med 85Ah så är det ju bara bra, då kan du glömma lyset på längre tid innan det är kört. Det som däremot är lite viktigare är att du kan fästa fast batteriet, i alla fall enligt svensk bilprovning. Du bör väl försöka sätta fast det på något sätt, ett vält batteri är ju inte så trevligt. Mvh André |
|
|
bilprovningen lär inte lyfta på soffan (om det nu sitter där på 525) och kolla men visst är det viktigt! jag kör en e34 -89 och har ett 90 amperes original så det är nog hellugnt att sätta dit ett 85 amperes Surfa in på Länk |
|
matwip |
Fler ampere gör knappast saken sämre, men det viktigaste är startströmmen. Använder man bilen på vintern och bor i sverige bör man kolla detta när man köper nytt batteri. Mvh Matwip |
| antar att bateriet sitter under baksätet på din bil om det gör det så kolla frigången mellan batteri o baksätet (ställ batteriet på plats o försök sätta tebaka sätet) det är jävligt tajt mellan undersidan av sätet o batteri | |
|
Sätet sitter på plats, och allting funkar och så.. Men ville bara undersöka om större batteri kan vara någon nackdel. Men så verkar inte vara fallet. Kan man sätta fast batteriet på något annat sätt än med "original" bygeln? Typ göra ett "hemmagjort" gummifäste eller liknande? Olio |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Var glad åt de extra amperetimmarn, du kan kanske lösa det med ett spännband tex, det spelar ingen roll hur det sittar fast, bara det sitter fast,hade så i min Volvo 740 då jag utrustade den med bensinvärmare så åkte det dit ett större batteri, fick ett nytt fritidsbatteri"över" vid tillfälle 75A det fanns inga fästklackar på så det blev ett spännband runt batteriet,inga synpunkter alls från SPB.De skakade kanske lite extra, men det satt ju fast ordentligt. GLAD PÅSK !! MVH Hasso |
|
grattis te extra ampere :-)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.