|
|
|
|---|---|
| Ska ta bort kromlisten på en E38 som går från A-stolpen till C-stolpen, ovanför dörrarna. Är en lång del hela vägen till C-stoplen, där det är en fet "egen" del. Men hur får man bort dom utan att ha sönder dom? Vågar inte rycka och slita förrän jag hört mig för här om någon har erfarenheter om dessa lister...? | |
|
Börja med den grova delen längst bak och dra den ut från bilen i underkant. (bakdörren öppen). använd en väl tejpad skruvmejsel och en plywood bit som mothåll om du behöver bryta försiktigt. Försök också att göra det så nära clipsen som möjligt. Den långa smala listen lossas i riktning uppåt. Gå bakifrån och frammåt. (Detta moment brukar kännas aningen våldsamt då det är bra spänst i clipsen). Var inte ledsen om dessa clips går i bitar vid demontering, -det gör dom för det mesta. Nya clips kostar bara någon krona styck. Ha gärna en medhjälpare då det är lätt att repa bilen med den lösa listen. Detta gäller i synnerhet när den främre delen knäpps loss. (Skydda huvkanter och dörrar i förebyggande syfte innan du sätter igång). Jag bytte de bakre grova listerna i våras, då gummilisten på dessa vittrat bort. Kostar en dryg 1000-lapp styck. (svettigt)! |
|
|
Lysande! Tack för det utförliga svaret! Blir lite pulande med detta i helgen! :-) Vet du för övrigt vad dom där gummilisterna längst bak gör för nytta egentligen? |
|
|
Gummilisterna med extra usel kvalitet sitter där för att man ska svära när man kör i dem med polermaskinen samt är speciellt konstruerade så man absolut INTE bara ska kunna byta dem utan att även kassera i övrigt felfria aluminiumlister. :-DDD (Teoretiskt skulle kanske damm och smutsvatten kunna rinna ner i underkant och se lite sjaskigt ut utan listen). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.