AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.473

Ska motorn fungera utan luftmängdmätare?

Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
Misstänker att min lmm är paj då bilen går lite ojämt på jämn gas o mjuk acceleration. Kopplade ur kontakten till Lmm o motorn beter sig exakt som med kontakten inkopplad!

Trodde inte det skulle funka att köra alls utan Lmm. Hur ligger det till?? M5 3,8 förresten...;)

En sak till, det verkar vara oerhört vanligt på M5 E34:orna med denna ojämna gång...men hittils har INGEN sagt"jag bytte det där o det blev perfekt!" börjar tro att de var så från fabrik nästan...:(

pleeeeease....help me!!

Gummi gör sig bäst på asfalt!!
Min bil gick bättre med MAFS urkopplad eftersom den var skitig eller helt enkelt trasig. Med en ny sensor monterad kändes det som jag fått en ny motor.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Min bil dör om jag drar ur lmm kontakten.
be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Har ochså hört att många bilar går som du beskriver, och ett sätt att få bort det är enligt ett inlägg ja läst att mappa om bilen. Men att bilen ska gå som vanligt med kontakten borta lät konstigt! Hitta en ny och sätt i, skulle nästan tro att din lmm är trasig ja med.
CK
21
CK_gbg
750 iA -95
750 iA -88
läste ett tips om att man måste nolla datorn när man bytt eller gjort rent LMM vilket jag gjorde, bytte först bägge två utan resultat, lät sedan bilen stå i 2 timmar utan ström, sedan när jag körde så gick den hackigt men efter en stund gick den perfekt när datorn ställt in sig. 750ia
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
ok ska prova, måste batteriet verkligen vara av så länge? Finns det nån som vet hur lång tid det tar för styrboxen att "nolla" sig?

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
För det första gör ett SÖK innan ni frågar, det finns minst ett par trådar om detta sista två veckorna.

men:
1) Ja, bilen ska gå med LMM bortkopplad, dock om du kopplar ¨lös den när bilen är i gån så kan ju bilen dö när den tappar en signal. LMM ger bara finjustering på delbelastning, så bilen ställer om sig till standard/nödprog. med konstant rik blandning.
ALTSÅ- om bilen går BÄTTRE med LMM borkopplad= kass LMM.

2)Nej, du behöver inte ha batteriet bortkopplad i mer än 20-30 min.

Och sist, NEJ, E34M5 går ALDRIG helt jämt på tomgång, beroende på kamprofiler etc, dettaär en relativt gammal konstruktion med traditionel "trimning" vilket resulterar i ngt ojämn tomgång. dock skall den vara stabil alltså INGEN VANDRING i tomgång/varvräknare samt att bilen ska gå jämt så fort du kör/ökar varvtalet.

MVH:
Sakke
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
Sakke, Det känns ganska bra att du hänger på det här forumet vill jag lova...:) Föddes du med en M5 i handen? :)

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Tack för det, men tror nog att det finns gott om folk som vet mer än jag, är ju bara en hobbybilist.
Hehe, nej men 5år och 10000mil året runt i en M5 (inkl. en del verkstadsbesök :o) ) lär en en god del nyttigt......

MVH:
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.