|
|
|
|---|---|
| Har en litet problem med min E30 318is. Så fort jag kör inne i stan så går den upp i temperatur. men ligger jag på landsvägkörning, hård eller mjuk körning så står nålen rakt upp, precis där den ska ligga. Men kommer jag då in till stan å det är ngn bilkö så stiger den snabbt mot rött. Så jag undrar ifall det kan vara för att jag inte har ngn fläktkåpa eller om det är turbinen i pumen som har lossnat från axeln? Ngn som har/ har haft liknande problem? | |
|
Det är förmodligen fläktkopplingen som är kass. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Hmm, okej kan du förklara lite mer är du snäll? Hur ska jag lättast kunna kolla upp det? Så fläktkåpan är inte boven? | |
|
Saxat ur begagnatguiden för E30 modellen. läktkopplingen på E30 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det en dessvärre inte allt för liten risk att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr. Du kan även låta motorn gå på tomgång tills den blir lite varmare än den borde bli och sedan prova att varva motorn lite... är fläktkopplingen frisk så kommer du att höra det direkt... det kommer låta volvo 240. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| verkar vara kopplingen som är boven, Då ska jag ta å inhandla en ny. Tack så mycket för hjlpen :) | |
| Föresten, Passar inte fläkter från ngn annan motor till M42B18? | |
|
Samma viskokoppling ska enligt motornord passa: E12: 528i, 80- E21: 323i, 82- E23: Alla E24: Alla, 80- E28: Alla E30: Alla E34: 518i E34: 520i, 525i E36: Alla E39: 520i, 523i (Utan AC) E39: 528i (Utan AC) Men för att vara säker kan du ju gå in på Länk och jämföra artikel nr för olika modeller. //Devva |
|
|
Finns två fabrikat, F&S och Behr. Då jag var till BMW för prisuppgift låg båda omkring 1800:- Köpte själv en på skroten för 500:- Men vill du vara säker köp en ny, 1080:- på motornord //Devva |
|
| tack för alla snabba svar :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.