AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.528

Vart hittar man bästa växlingskursen för Euro ?

Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Ska köpa en bil i Tyskland och hade tänkt betala den kontant.
Men började titta lite på växlingskurser och tycker att både banken och t ex har för dåliga växlingskurser på Euron. Någon som har något tips ? eller är det bara att bita i det sura äpplet :)

A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
prichardsson: det finns ett växlingskontor i Kistagallerian som brukar ha bra växlingskurser. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad dom heter men det kanske du kan kolla upp själv?
Ring och hör vad dom har för kurs och passa på att ringa några av dom vanliga ställena som forex och xchange.
Antar att det är en ganska stor summa du hade tänkt växla. Det kan löna sig att växla t ex SEB på Arlanda. Kursen brukar vara hyffsad och växlingsavgiften lär du tjäna in om det är en stor summa pengar vi pratar om. Glöm dock inte att det är ganska många kontor som vill att man förbokar om det rör sig om en stor summa pengar.
co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
För mig var den bästa dealen att ta ut pengarna på en postväxel från SEB och sedan knata över till FOREX och lösa in den där.

Precis som A_Persson säger så bör du förboka summan några bankdagar i förväg. Om du frågar får du också (åtminstone hos FOREX) en viss kursrabatt på större förbokade summor.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Bankerna ger oftast bättre kurs om du inte tar ut beloppet i kontanter utan låter dom göra överföringen, det kan skilja rätt mycket i kurs mellan kontanter och överföring.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Verkar vara ungefär samma kurs.. runt 9.40.. känns lite irriterande när euron står i runt 9.10 egentligen.. bilen jag ska köpa kostar 35000euro. så det skiljer nästan 10lax på de olika kurserna!
co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
Tja, kontanter är ju alltid dyrare än elektroniska pengar. Den "riktiga" kursen (mid-market) kan du kolla här: Länk

Just nu ligger EUR/SEK på ca 9.22, medan Forex sedelkurs från kl. 17 är 9.42. Extrakostnaden för sedlar är alltså 20 öre. Jag erbjöds direkt 2 öre rabatt på en summa runt EUR 10000, gissningsvis kan du förhandla ner kursen ytterligare 2-3 öre till 5 öres rabatt och skulle då hamna på en kurs på 9.37. Mycket lägre än så tror jag blir svårt att komma.

Kontantkostnaden för dig skulle alltså hamna på runt 0.15 * 35000 = 5250 SEK.

Det kanske är värt att kolla upp alternativa sätt att ordna betalningen?
ap
9
apex
325i E91
Da jag var nera och hämta hem en bil , fick vi hjälp af SEB , dom hittade et eget bankkontor i närhten av staden vor bilen fanns. Dom fick mit pas- nummer , och jag klev sen in på det tyska SEB kontor visade passet och fick fickan full av EUR. Kursen var ca 0,20 bättre en om vi hadde köpt kontant hos FOREX elle annan i Sverige. SEB tog et gebyr på sek 450 för att göre den överföring

Ber om ursäkt för min krassliga svenska. Det går meget bedre med dansk.
ap
9
apex
325i E91
Glömta att lägga till , jag tycker det var bättra da jag inte skulle resa med så mycket cash.

Ber om ursäkt för min krassliga svenska. Det går meget bedre med dansk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.