AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.730

Hur vet man om hardy skivan är dålig?

Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Undrar om någon kan beskriva hur man vet att hardy skivan är dålig? Finns det några tydliga symptom?

Mvh
David.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Om drivlinan känns som om att den glappar. Hardyskivan gör så att du inte får en direkt förbindelse från växellådan till kardanaxeln vilket minskar vibrationerna. Kan även vara stödlagret om drivlinan inte känns tät.

Symptom är väl i form av klonk och ryck vid gaspådrag eller när du kör iväg från 0.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Man kan kolla efter sprickor i gummit.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Tackar, då blir det nog till att byta den för det glappar och klonkar...

Dyra grejjor, någon som vet?

Mvh
David.
Jag har obalans i kardan på 7:an och har blivit rekomenderad att byta allt och det ser ut att hamna runt +6000:- inkl. kardan, exl. arbete..

Jag är glad att jag sålt Toyotorna...

Kom ihåg att märka upp kardanen, jag missade det på 3,0:an och det är inget roligt.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Kaptenlöjtnant:

Du borde kunna hitta ett friskt kardanpaket på ex.vis Karstorps bildemo för runt 2.600:- inkl hardyskiva i bra skick o testad! Bytet är definitivt inte svårt. Bara mycket bök o så, att ta ned avgassystem mm, men det vet Du säkert :-)

Lycka till, iaf!

Mvh
Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
320-325
men byta hela kardan för att hardy skivan är dålig är väl att ta i även om stödlagret är dåligt. grejorna är inte speciellt svårt att fixa själv och inte så jätte dyra grejor. hardy skivan är ju bara en tjock gummi packning kan man säga, som det är 8st hål dubbelt så många som på kardan o låda men dom sitter omlott för minska vibrationer m.m. blir lite upprepning här. jag s jälv ska oxå byta dessa greor på min 7 a´´ men jag ska ta det samtidigt som jag bygger nytt avgasystem.

V12
320-325
hmm jag har ju en grymt trög hjärna idag ju.. såg ju att det var en annan som hade andra probs en den som starta tråden. som jag svara på.

V12
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Vad är det för sjuor ni har bytt hardyskivan på , manuella?
På min automat sitter det ingen hardyskiva iaf.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Om det vibrerar så är det ju oftast inte bara hardyskivan eller stödlagret, utan även stela knutar, o då är det ju bara kardanbyte som gäller, eller hur? Jag var tvungen att köpa ett helt nytt kardanpaket till min förra 740iA, o den gick på 5.300:- + jobbet inkl. service av bilen. Summa summarum = 8.950:- :-(

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
KRAFTWERK:

Tack för tipset!

Pengar är inte allt men dom är bra och ha när man ska laga bilen...
Budgeterar med 10k så kan man tanka för det som blir kvar. =))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.