AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
994

Igår köpte jag min första BMW!

Tjena alla,

Skrev om det i värderingstråden men där lär kanske inte så många titta. Har köpt en 325 touring IXA 2001:a i går, min allra första BMW.

Tidigare har jag kört en Opel Corsa 91 och en VR6 Syncro 96. Antar att med den här utvecklingstakten kommer jag inom några år äga en Porsche :)

Skämt åsido. Jag kollade pga forument extra noga efter rost på baklucka och huv och hittade lite så handlaren byter båda på rostskyddsgarantin.

Den har haft en ägare och har gått 9k mil, svensksåld.
Länk

Jag tänkte sätta dom där lite tråkiga fälgarna på vinterdäcken. Är det dumt att köra alufälg på vintern ?

Vad ska jag tänka på när jag handlar vinterdäck nästa månad? Eftersom det är 4x4 kanske det är nåt speciellt att tänka på. Dubbfritt vore trevligt men det kanske inte räcker till.

Jag gav 160k för den.
Ja helförsäkring prova-på i 6 mån för 1200 också, så det var ju en fin överaskning. Visste inte att det fanns. Då kan man lägga pengar på att betala av lånet istället.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Grattis! Visst är det underbart att få ratta BMW varje gång man ska ta en tur? =) Jag har haft min i ca ett år och är mycket nöjd!

Jag skulle köra på dubbade vinterdäck trots 4x4.. Du vill väl stanna oxå? ;)
Alufälgarna som du har på bild skulle jag också använda som vinterfälgar och om de tar lite stryk gör det väl inget? Dom är ju inte direkt guds gåva till mänskligheten...

Jag visade upp min huv och baklucka i Mars men har inte fått någon ny ännu så nu hoppas jag att den kommer nästa vår istället så man kan ta emot lite sten med den gamla huven i vinter. Har du fått något datum för bytet? På Borgs i Vällingby var det tydligen väldigt vanligt med utbytesdelar därav väntetiden..

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Det skulle ta några veckor lät det som. Blir utan emblem också för det gillar jag inte.
Hur är det med fyrhjulsdriften ? Min gamla syncro hade ett segt viskosystem som visserligen var rätt ok. Hur fungerar BMW's ? Tror jag har andra generationens system. xDrive kom väl typ nyligen så det innan sitter väl på, vad nu det heter.

Iallfall. Om det skulle haverera, går den som bakhjulsdriven eller är man tvingad att laga för att överhuvudtaget kunna köra ?
SpineKracker
Om du går in på bmw.se kan du där läsa om XDrive och hur det är uppbyggt.
Men det är ju inte xDrive jag har :) det är nåt annat som jag inte ens vet vad det heter och således har svårt att söka info om :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dom fälgarna du fick med passar väl perfekt för vinterdäcken. Enligt min mening rätt så trist att köra 40% av året med plåtfälgar. Själv köpte jag begagnade orignalfälgar för vinterdäcken till båda mina bilar. De jag köpte till 320'n kostade mindre än vad nya plåfälgar kostar på BMW.

På 320'n körde jag förra vinter med Kleber Kapnor 4 205/55-16 vilka fungerade mycket bra. Tillverkade av Nokian men betydligt billigare än Hakka-däcken.

___
//Ulf
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Eklöf79: Jag kör dom fälgarna på vinter, dom är lika fina nu som för 5-6 är sedan.
Tr
86
TreTrettio
330i Touring -04
Grattis!
Jag vet hur du känner, köpte själv min första BMW igår. Lycka till med din bil!

//Peppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.