AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.367

Vad kan vara fel på min kylarfläkt e39

Hej!

Har nyss köpt min drömbil en 523 från 96 men har nu tyvärr efter några månaders ägande råkat ut för lite problem

Först hörde jag att det började knacka konstigt från kylaren sen några dagar senare så bestämde jag mig för att filma ljudet på mobilen och skicka till min pappa för att höra vad det var, hörde tog ett rejält klingande metalliskt ljud och lyckades då se att det var fläktkransen som satt löst och var det som lät illa

Jag är inte så teknisk själv men har iaf lyckats få lös skyddskåpan runt fläkten och såg då att 2 av dom 4 skruvarna som håller fast (vet inte vad det heter) men iaf den svarta runda rullen som fläktremmen sitter på just bakom själva fläktkransen(om ni förstår vad jag menar)

Provade skruva dit 2 nya men det för fortfarande ett glapp när man rör i fläktkransen fram och bak, sitter det någon sorts kullager där bakom som kan vara dåligt eller är det vattenpumpen som sitter där som håller på att haverera?

OBS jag har inte haft några problem med att bilen har gått varm eller likn det enda andra symtom jag haft är en skrikande fläktrem lite då och då men det beror väl på att själva fläktkransen glappat

Tacksam för all hjälp jag kan få så jag kan fara ut och köra med gullet igen ; )
Hej
Det kan vara vattenpumpen som håller på med att ge sig. Jag byte vattenpumpen för ett par dagar sen. Det är ganska lätt om man följer stegen som finns på ett inlägg från hasso. Sök på gör-det-själv.

MVH
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag hade nyligen liknande problem. I mitt fall var det glapp i fläktkopplingen (klumpen med kylflänsar).
En ny kostar 1725:- på BMW. Efter bytet blev det tyst som i graven.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När min vattenpump var på väg att rasa så var det glapp där fläkten sitter fast. Kolla så fort som möjligt för det är betydligt billigare att bytta vattenpumpen innan den rasar och som i mitt fall drar med sig ett antal andra prylar i "fallet".

___
//Ulf
Hej igen

Tack för svaren, finns det några bra sätt att se om det är vattenpumpen eller fläktkopplingen, enda jag ser är att den där svarta rullen som fläktremmen går runt glappar mot det som sitter bakom

De
163
Devva
520i -89 E34
Tycker det låter på din beskrivning som vattenpumpen, dvs att du med "den där svarta rullen" avser remskivan, som ju sitter fastskruvad just på vattenpumpen. Kolla nr 5 på bilden Länk

Är det fläktkopplingen som börjar att ge sig kan den glappa, men remskivan bör inte följa då med så att säga.

//Devva
jo det är remskivan (5an på bilden) som glappar fram och tillbaka mot vattenpumpen

vad är det som är fel på vattenpumpen när remskivan börjar glappa sådär tänkte när den iaf gör sitt jobb (bilen har ju aldrig gått varm)

men ca 700 för en ny vattenpump är ju inte så farligt
De
163
Devva
520i -89 E34
Sitter en lagring där som även den likt alla andra lagringar kan ta slut. Nu har jag ingen E39:a själv men du är nog inte ensam om att ha/haft problem med vattenpumpen, verkar vara rätt enkelt att byta också. Det har inte börjat att läka kylarvätska för dig där vid utgående axeln? Risken finns att det kommer göra det om du fortsätter köra, att remmen skriker kan också vara ett tecken på att lagringen går tungt och tenderar att skära.
Du har kollat så att remskivan verkligen är ordentligt fastskruvad?

Var i västernorrland är du bosatt? Maila mig, bor du nära kanske jag kan hjälpa dig se över bilen...

//Devva
jo det fattades faktiskt 2 skruvar runt remskivan som jag hoppades först var felet men jag drog dit 2 nya men den glappade endå så jag gissar att dom farit lös av alla vibrationer

Har bilen stående nu tills jag lyckats fixa den, vill inte ha fläkten uppflygandes i huven ; )
hej, bor utanför åsele men studerar just nu i umeå

jo remskivan sitter stenhårt var och drog åt den lite extra bara för att se att det inte var något alldelens för enkelt fel

provstartade den idag och den var av någon anledning lite svårstartad och gick dåligt på tomgången kan det ha något samband med vattenpumpen?

allt jag haft lös är den övre kylarslangen för att sedan få lös skyddskåpan runt fläkten
De
163
Devva
520i -89 E34
Tror inte det beror pa vattenpumpen att den va svarstartad...är utomlands just nu, ska till ume den 30e e de tänkt, du orkar nog inte vänta till dess...men som sagt tror att de är vattenpumpen som e pa väg att säga upp sig!

//Devva
jag ska försöka hinna in med bilen på bmw i veckan så får dom byta vattenpumpen iaf

blev dock lite orolig vad det kan vara när bilen blev lite svårstartad och hade låg tomgång, jag är ju inte direkt sugen på att laga lite mera

hade hoppats att få köra lite ; )
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej nadja. byt omgående va pump undvik att köra bilen innan bytet.
kokar bilen för dig så har du stora problem om du har otur..kostar inte så mycket att köpa & lätt att byta.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag har haft ett v-pumpshaveri på en 520 E39, det lät metalliskt och fruktansvärt illa. Jag hade aldrig kunnat gissa på v-pumpen, det lät som om
bilen skurit eller nåt. På min nuvarnde 523:a har jag bytt v-pump, termostat och packningar själv efter Hassos mektips. gick på ca: 1200.-

Johan
hade inga problem med att bilen kokade eller likn när pumpen lät illa

bilen står nu hos bmw så förhoppningsvis var det pumpen som var felet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.