|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har letat igenom de flesta trådar här, men hittar inget om vart fläktmotståndet ska vara i min E36 328 coupé -95... Någon som vet? | |
|
Hej! Sitter bakom din färddator kan man säga. Och du når den genom att demontera den stora plastenkåpan under ratten. Sen hittar den alltså ditt fläktmotstånd inne till höger. En ficklampa för att hitta det är att rekomendera. Se här för mer hjälp... Länk Jag rekomenderar dig dock att byta motståndet ist. för att laga det, kostar endast 250kr på BMW och så slipper du framtida beskymmer gällande detta för ett bra tag. Lycka till / Jimmy |
|
|
Hej! Tack för det snabba svaret. Jag har haft loss den svarta plastkåpan under ratten utan att hitta något, och följt just den bruksanvisning som du länkat till. Men jag hittar fortfarande inget. Men enligt bruksanvisningen skall den vara upp till höger vid gaspedalen (?), och du säger bakom färddatorn. Med det menar du alltså bakom mittkonsolen eller? Läste i någon annan tråd också att det kan vara möjligt att den finns bakom handskfacket inne till vänster? |
|
|
Förstår vad Jimmyboy menar med bakom färddatorn.. Om du tar bort kåpan under ratten och kollar i höjd med färddatorn så sitter det där höger om gaspedalen.. Det är inte säkert att det ser lika dant ut som guiden som jimmy länkar till, utan det kan vara svart i botten och en passa silverfärgade piggar bara . Det man ser är allså en svart grunka med en kontakt i.. sitter fast med 2 torx skruvar.. Så jag har beskrivit ser det ut på min. Vänster i handskfacket där sitter kupefiltret.. 328: Länk 318: [Avställd] Länk /Daniel |
|
|
Här är en bild.. ungefär så här ser det ut som jag har i min : Länk 328: Länk 318: [Avställd] Länk /Daniel |
|
|
Bytte ut fläktmotståndet på min häromveckan (Har en e36 325 sedan).. det var lite knöggligt att hitta men efter en del akrobatiska rörelser och införskaffande av ficklampa lyckades jag hitta den. Den sitter som sagt vid gaspedalen men den sitter väldigt långt in. Jag letade hela tiden efter en vit plastbit men efter ett litet tag hittade jag en brun plastbit som formmässigt påminner om den som i gör-det-själv avsnittet. Tänkte att jag skulle slipa på motståndet när jag fick ut den som det stod i hjälpavsnittet men till min stora förvåning var det en lindad konstig sak som man inte kunde göra något åt, så det fick bli att köpa nytt för 400 pengar hos BMW... |
|
|
På min 320 coupe (e36) sitter motståndet inte under ratten utan bakom handskfacket, demontera det så finns motståndet inne till vänster |
|
|
Det verkar skumt, jag har samma problem tror jag eftersom fläkten gett upp. Vet ni vilken säkring man kan kolla först, inte ens den hittar jag :) Sedan kan man undra...gör det själv-guiden visar ett litet metalliskt motstånd utan "aluminium-strutarna". Ni har skrivt här att det är alu-strutarna. Sedan verkar vissa sitta i handsfacket (trodde det bara var E46) och vissa under ratten. Jag vet inte var jag skall börja riktigt. |
|
|
Ska med bilen på bmw service snart, så jag har dem att kolla vart det finns på samma gång. Iallafall vet jag att det INTE är under ratten på min 328 coupe som guiden visar. |
|
|
Jag tog reda på lite fakta: Fläktmotståndet är inte den "igelkottsliknande" prylen, det är vad som heter "slutsteget". Var den sitter på just min E36:a vet jag inte ännu. Fläktmotståndet är den som beskrivs just i GDS-guiden. Det verkar ha varit lite begreppsförvirring här - i alla fall för mig. När man läser på forumet verkar båda dessa gå sönder ganska ofta, jag hoppas att det är motståndet för min del eftersom det kostar mycket mindre och att man nog kan fixa till det själv också. Man får se... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.