|
|
|
|---|---|
|
Jag fick (som många andra här på forumet) precis ett mail om att BMW har släppt en vätgasdriven bil som är klar för att börja serieproduceras. ---> Länk Jag måste säga att jag är riktigt imponerad över konstruktionen, trodde i ärlighetens namn inte att BMW eller MB (och alla de andra som också forskar på samma teknik) skulle kunna erbjuda den tekniken förrän om en 10 år eller så. Nu får man hoppas att tekniken kommer igång ordentligt och att den inte floppar som BMWs gasmodeller gjorde innan. Nu är bilen förståerligt nog baserad på en 7-serieplattform vilket kommer göra den svårsåld och dyr, det man hade behövt göra är att släppa en vätgasdriven 1-serie så att folk har råd att köpa bilarna, först då kommer försäljningen att komma igång på allvar och tekniken kan börja betala av sig och det är först då som det börjar ploppa upp vätgasstationer lite här och var. Som jag tidigare skrev så blir jag riktigt imponerad över tekniken, men en spontan tanke är, vad har BMW gjort för krocksäkerheten? Om jag inte är helt fel ute, så är vätgas väldigt explosivt om det kommer i kontakt med syre. Vad händer om man krockar? Blir bilen en enda stor vätgasbomb? Fler kommentarer och synpunkter? ___ Bilbloggen: Länk | |
|
Vi åker med förbränningsmotor idag utan att vidare tänka på vad som händer under huven, fyller på bensin utan att lägga någon större tanke på att hela kvarteret kan börja brinna av en förlupen gnista. Så att blanda vätgas och bensin verkar vara en bra idé. Beträffande bilmodell så väljs antagligen 7-serien för att den typen av köpare har råd att experimentera och kunden har ekonomi att inte ifrågasätta pris och stations-täthet. Samt att den som köper en 7:a ny äger den inte så länge, skillnad om du köper en 3:a som du vill åka i 4-5 år, alltså kommer fler vätgasbilar ut på begagnat marknaden tidigare. |
|
| man kanske väljer sjuserien eftersom man behöver mycket plats till extratank osv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.