AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.327

Kan man se på tv vid körning?

Amethyst
Har nu skärm i bilen och funderar så klart på att installera en 12v digital box med boxer abonemang. Fungerar det med en inomhusantenn på typ hatthyllan och köra runt?

säg aldrig "det är omöjligt" jämför problemet med skapandet av universum. och Säg "jag kan inte det"
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Rent teoretiskt så ska detta kunna fungera ja.

Kolla annars om det finns någon tillverkare som har en färdig digital-tv mottagare med färdig kortläsare för tex boxer.

Vet att Pioneer har kommit med en sådan som i alla fall passar till vissa av deras stereomodeller och rent teoretiskt så borde det finns någon firma som har byggt en universal dosa till de som endast har byggt in skärmar tex...

Det finns ju idag tv mottagare till datorer och allt möjligt så det ska nog gå att hitta någonstans.

Självklart går det!
Själklart funkar det. Hur bra det funkar beror på vilka krav man har, en antenn inne i bilen blir givetvis ineffektiv och riktningsberoende, samtidigt som den kräver hög signalstyrka för att prestera någorlunda. En rundstrålande antenn på taket skulle göra susen men förmodar att detta inte nåt alternativ...)
Med tanke på rubriken, hoppas du menar "under åkning", jag gillar inte riktigt möjligheten att möta fordon där föraren har en TV-bild inom synfältet, även fast jag vet att det förekommer.
Ev kommentarer om moralpredikning får man ta, säkerheten går före..

FP
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag är en av de "omoraliska" som gärna har TVn på under färd. Visst är det väl ytterligare en distraktionsfaktor. men personligen håller jag nog GPS-en som farligare. TVn släpper man lätt med blicken och fortsätter att lyssna. GPS-en är lömskare då man i en disorienterad situation kanske tittar mer på den, än på vägen.
Intressanta synpunkter. Vi har som bekant ingen lag om handsfree för telefoner än, vilket många länder har, även om det verkar komma här också efter några års fundering från vv m.fl.
Att ens nämna TV-tittande under färd på förarplats i sammanhanget, jag vet inte...) Men inget förvånar så mycket längre..

FP
Amethyst
håller med. dvd som är på nu, ibland hör man ändå handlingen. Men rundstrålande i bagageluckan borde väl funka då? Alltså precis under plåten. Mvh Kalle
Känns som man kanske borde ägna sig åt trafik och körning istf handligen i filmer osv, vad jag menar är att telefonprat , handsfree osv blir som en lätt krusning på ytan jämfört med TV och film eller hur? Å andra sidan ser man ibland t.ex lastbilschaffisar som både läser, brygger kaffe och fixar mackor ur kylen, ordnar lite morgontoalett osv. Jag har själv åkt i en buss där man bytte förare under färd... fast flera fel blir ju inte mera rätt ändå.
Tillbaka till ämnet: Antennen måste ha fri sikt runt om och ingen plåt alldeles intill, det är elementär antennteknik. Signalerna från TV-sändarna är horisontalpolariserade, antennen måste följa samma princip för att prestera någorlunda det är därför de rundstrålande antenner som förekommer på t.ex båtar och husbilar osv ser ut som dom gör. Sen gör man avsteg från detta för att det skall se estetiskt någorlunda ut och får kompromissa med signalförlust osv. De antenner för TV-mottagning som sitter originalmonterade i rutorna på t.ex BMW är inget som är ihopkommet på en kafferast, det ligger mycket teori och jobb bakom konstruktionen med tillhörande förstärkare osv.
Men prova gärna med nån lämplig antenn, allt beror ju på var man rör sig, vilken signalstyrka det är, hur mycket skärmande hus, skog, berg osv som finns i närheten osv.

FP
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Funkar det inte att helt enkelt koppla in boxen mellan mottagaren & den befintliga original antennen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.