|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Nu är det så här att jag är oerhört irriterad på min nyligen köpa BMW 525 -93. Det luktar bensin i kupen när man kör vilket är väldigt irriterande, jag kollar alltid om det läckt något på min parkeringsplats men där är alltid torrt. Sedan så funkar inte bensinmätare utan den ställer sig på 40liter när jag startar bilen och reserv lampan funkar heller inte. Sen så kommer det något ljud från framvagen och samtidigt så känner jag det som ett "glapp" i ratten, mekanikers som bytte oljan på bilen för ca: 1vecka sen kollade spindellederna och han sa att dem är OK. Kan någon vänlig själ ge mig något bra svar på vad som kan vara fel för jag är oerhört irriterad på bilen just nu. P.S. skrev ett liknande inlägg för någon vecka sedan, men pga misstag har jag raderat min mail box och nu hittar jag inte tråden, så ge mig gärna nya fräsha svar. Tack i förhand | |
|
Din gamla tråd: ---> Länk Vad gäller bensinlukten i kupen, luktar det även i bagaget? I bagaget, under mattan, till höger om reservhjulsbaljan hittar du en svart lucka som sitter fast med ett par skruvar. Lossa på dessa och du kommer till bensintankens ovansida, där finns nivågivaren och ett par bensinslangar, kontrollera om du har läckage från någon av slangarna och om allt sitter som det ska. Det troligaste är att du kommer att hitta orsaken till bensinlukten och det missvisande tankmätaren där. Det är även väldigt vanligt att styrservon börjar glappa när den börjar bli sliten. E34 är tunga bilar och det sliter på framvagnen, speciellt om bilen körts hårt. Ta reda på när det klonkar och hur framvagnen belastas när klonkljudet uppstår, så ska jag tipsa dig om vad som kan orsaka problemet. Har du tur så behöver du bara byta pendelstagen och då kommer du undan med ca 100 kr/sida. :-) ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Här är ett mektips ---> Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Tack för svaret hittils. Angående bensinmätare och bensin lukten så öppnade jag den lilla luckan som du sa, och där visade det sig att nivågivaren (tror jag det är, det var en vit sak med en fjäder) den va visst i sönder den va i ett par små bitar och fjädern stack ut. Efter jag öppnat den luckan så visade tankmätaren typ 0 liter, och jag tror att bensinlukten kommer därifrån också har jag rätt eller fel. Vad kostar det att laga ungefär om det nu är den. Sen angående glappet i framvagnen, vet ej riktigt hur jag ska förklara det så kallade "klonket" men man känner det ialla fall när man bromsar i lite högre hastigheter, sedan låter det när man kör sakta över typ en liten trottoar kant eller typ ett litet farthinder m.m. Men jag känner nog inte något i ratten. Har tagit ett foto på det som var i sönder till tanken, men vet ej hur jag ska lägga upp dem här. Nu tänkte jag ställa ett par ytterligare frågor (ursäkta besväret) Fråga 1: idag när jag skulle byta slitagegivare på vänster framdäck så var där en hel del vätska som verkar kommit till spilo. Bromsarna har typ inte bromsat innan när vägen vatt lite guppig och jag samtidigt svängt, kan det vara så att det behövs bromsvätska eller är det något annat. Fråga 2: Motor tempen har väldigt svårt för att komma ut till halva, det tar väldigt långt tid och när den väl kommit dit så brukar den inte hålla sig där. Fråga 3: I panelen stog det att jag behövde fylla på kylar vätska, vilket jag då gjorde och då gick det bort. Men sen har det kommit fram typ 1,2ggr igen och då har jag fyllt på ytterligare och då har det försvunnit och allt har varit bra fram tills idag då den började plinga igen. Då öppnade jag locket så kom det ett tryck med luft och så sluta den att plinga, är det något fel eller? Ursäkta min långa berättelse men vill gärna fixa dem felen, hatar ha en bil med massa fel och jag tycker det är roligt att mecka. |
|
|
Den vita saken i tanken är nivågivaren. Du har nog hitta källan till alla bensinrelaterade fel. Köp en ny eller begagnad på skroten och byt så kommer nog allt att ordna dig. Jag återkommer med en lista på vilka bilar du kan plocka tankmätaren från. Det låter som om du behöver byta stabilisatorstagen (även kallad pendelstag), det är billigt kostar ca 150 kr /sida på biltema. Körde själv med biltema stag till min gamla 525i fungerade utmärkt. Pendelstagen sitter mellan krängningshämmare och fjäderben, den är rätt lätt att känna igen. Återkommer med bild om en stund. Så om jag vore dig så skulle jag börja där. Det finns sidor på internet där man kan uploda bilder, känner dock inte till några adresser. Annars har PRO medlemmar möjlighet att lägga upp bilder i bloggen som man sedan kan länka till i forumet. Fråga 1: Jag förstår inte riktigt frågan, kan du förklara mer? Fråga 2: Det låter som om din termostat har låst sig i öppet läge. En fungerande termostat ska stänga när temperaturen börjar understiga normal driftstemperatur. Fråga 3: Hur mycket vätska försvinner egentligen? hur mycket fyller du på varje gång? Hur ofta behöver du fylla på? Hur ser oljan ut, brunt/vitt klegg på oljepåfyllningslocket? Luktar kupéluften glykol. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Det finns tydligen 2 typer av bensintankar till 525i - 94, en plast variant och en metall. Vilken är det du har på din bil, det är olika delar till de nämligen, den ena passar inte till den andra. Stabilisatorstag = del nr 6 på bilden bild ---> Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
tack för snabba svar. det är en 93:a jag har, vet faktiskt inte om det är plast eller metall. Ska byta stabilisatorstagen imorgon och får se om det blir någon förbättring. Fråga 1: Idag när jag tog av vänster fram hjul, så fanns det lite vätska utanpå bromsskivans centrum (verkar som om det runnit någonstans ifrån) sedan så va det lite blött på insidan av fälgen. Kollade runt lite efter något läckage men hittade inget. Bromsarna har inte alls tagit bra i typ en sväng med lite guppig väg, det har typ skrapat lite i bromspedalen. Kan det bero på för lite bromsvätska. Men annars bromsar den kanon. Fråga 2: Då behövs det förmodligen ett termostat byte eller? Fråga 3: För ca: 2veckor sedan tömte jag vattnet från kylaren och fyllde givetvis på den fullt sen, och efter en tids körning fick jag fylla på med en halv liter och dagen där efter ytterligare en halv liter. Sen har felmeddelandet försvunnit tills idag då det kom upp igen igen. Då öppna jag locket till där man fyller på vatten så kom det ut luft och sen försvann felmeddelandet. Jag har tittat på olje locket och där verkar oljan va mörk som vanligt. Har för tillfället inte hällt i någon glykol så glykol lukt känner jag inte i kupen. |
|
|
Jag ser att du bor i Malmö, har du tur hittar du en nivåmätare till bensintanken på returbilen för en billig peng. Knacka lite med handen på bensintanken så ser du direkt om du har en plast eller plåt tank. Ja det går inte att göra något åt en trasig termostat utan den får man byta. Vad gäller bromsarna, hur ser dina belägg ut? Att det skrapar brukar betyda slitna belägg eller att det kommit in grus eller annan skit mellan belägg och skiva. För lite bromsvätska gör att pedalen tar långt ner, det gör inte att det känns som om det skrapar. När du tömde motorn på kylarvätska och fyllde på igen. Luftade du kylsystemet ordentligt eller hoppade du över det. För det låter lite som om du missade att lufta och då är dessa symptom som du beskriver inte speciellt konstigt. Man måste lufta ordentligt. Ps. ha alltid i glykol eftersom det även (förutom att förhindra frysning) höjer vattnets kokpunkt och förbättrar kylarvätskans värmeupptagningsförmåga. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.