|
|
|
|---|---|
|
ska ge mig på att byta vev- ovh ramlager på min m30 men vad ska dom dras till? är det nåt mer man bör tänka på än att olja in dom? | |
Smiley© |
Det man ska tänka på är att lagerlägena i block och vevstake är runda och håller rätt mått, vevaxeln ska vara rak samt att alla ram och vevtappar ska vara runda och hålla rätt mått så man får rätt spel på alla lager. Kan vara bra att kolla att vevstakarna är raka också. Det är vad som ska göras om man är noggrann, men det är inte många som har tillgång att kolla allt det hemma i garaget. Eftersom jag inte vet varför du ska byta lager så kan jag inte säga vad man kan hoppa över om man inte vill göra allt det jag skrev ovan. Gör rent blockets och vevaxelns oljekanaler innan du påbörjar monteringen! Montera alla lager på sina respektive platser, var noga med att alla lager hamnar på rätt ställe och att ingen smuts eller olja får finnas under lagrena, annars kommer motorn att skära. Sen oljar du in lagrena innan du lägger ner vevaxeln i blocket och monterar överfallena, lika så ska du olja in vevlagrena innan du monterar vevstakarna på vevaxeln. Tänk på att du monterar vevstakar och kolvar åt rätt håll i blocket! Vid montering så MÅSTE alla överfall sitta på rätt ställe och vridas åt rätt håll! Olja in bultarnas gängor och lite under bultskallarna innan du drar ihop överfallen. Ramarna ska dras 60Nm och vevarna 55 Nm har jag för mig, men det bör du kolla upp. /Thomas |
|
tackar för det! byter lagrena med motorn på plats så att mäta upp allting känns lite överkurs just nu. tapparna ser iallafall jättefina ut, inget synligt slitage. anledningen till att jag byter är dåligt oljetryck och oljud nerifrån blocket. kan ju va så enkelt att det bara är oljepumpen men jag tänkte att det är lika bra att byta lager oxå när man ändå är igång... ramlagren såg det inte ut att va nåt fel på men vevlagren såg däremot ut att ha gjort sitt. hur vet man vilket håll överfallen ska vridas åt då? kan inte hitta nån märkning!? tips på hur man knackar in ramlagren på plats mot blocket utan att skada nåt mottages oxå tacksamt! |
|
Smiley© |
Ja det är inte lätt att mäta upp motorn då. Bara så att du vet, allt slitage syns inte alltid och måste mätas fram, har sett en del axlar som ser skitfina ut tills man tar fram mikrometern och mäter tapparna, då kan dom ha gått ner sig ganska duktigt. Jag har ingen större erfarenhet av just bmw motorer så jag vet inte om dom kan slitas ner på detta snygga sätt. Var vevlagrena fula skulle jag absolut mäta vevtapparna på vevaxeln innan jag monterade dit nya lager. Allt som krävs för det är ju bara en mikrometer. Oftast finns det siffror på sidan på vevstakens storända som ska passas ihop, antingen står det 1, 2, 3, osv eller så kan det vara 3,4,5-siffrigt tal som ska matcha ihop överfallet med staken, en del motorer har ingen märkning alls. Då måste man märka själv innan man demonterar vevstaken/vevaxeln, gör man inte det och blandar ihop överfallen så måste dom mätas in för att hamna på rätt ställe igen. Dom flesta motorer har lagerlåsningen på samma sida på både överfall och vevstake/block, oftast kan man se hur dom suttit om man tittar efter avlagringarna i delningen på vevstakarna/block. Ramöverfallen brukar vara märkta med placering bara, ej ett flersiffrigt tal som vevstakarna kan vara märkta med. Tyvärr så vet jag inte hur bmws märkning är på överfallen så det blev en liten förklaring på hur det brukar se ut på lite olika motorer. Man ska inte behöva knacka dit ramlagrena, utan bara trycka/skjuta i dom, börja med att smörja in ett lager (EJ på baksidan som en del gör) lägg det över ramtappen på vevaxeln, den sidan som har lagerlåsningen på lagret ska vara vänd mot den sidan utan lagerlåsningsspåret i blocket för att sedan hamna rätt när du skjutit i lagret, försök att placera lagret så rätt som möjligt sidled innan du skjuter i lagret. När du inte orkar skjuta i lagret mer med fingrarna så kan du hjälpa till med en plastbit eller liknande som inte repar eller lämnar "smuts" efter sig. OBS! Tänk på att du sätter lagerhalvorna med smörjhålen i blocket OBS! /Thomas |
| tackar så mycket för hjälpen! tänkte försöka hinna med att sätta i dem nån gång i helgen så återkommer jag sen med resultat!:) | |
Smiley© |
Vassego! Hoppas det var till nån hjälp det jag skrev. Ta det lugnt och kolla noga hur lager och överfall ska sitta så du inte gör bort dig där, risken är mycket STOR att ett lager nyper om något av detta hamnar fel! Ja, tala gärna om hur det gick för dig sen när det är klart. /Thomas |
|
så där ja, nu var lagren bytta. oljetrycket blev bra och motorn vart mycke tystare å finare. dock har jag det förbannade skramlet kvar i bakkant av motorn som jag inte kan lokalisera!!! det är inte växellådan eller urtrampningslagret och tydligen inte heller vevlagren som jag trodde... ljudet kan liknas vid en liten mutter eller liknande som ligger å flyger runt inne i sprängkåpan...och hörs bara på tomgång. börjar nästan fundera på om svänghjulet kan ha pajat...kan det göra det? |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Kollade du stödlagret inne i bakänden av vevaxeln? Ändrar sig ljudet om du frikopplar. Finns egentligen bara två stora oljudskällor i bakkant av motorn, ingående axel i lådan och urtrampningslagret/kopplingen. Det har inte något med grenrör/avgassytem att göra? Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
jo stödlagret är nytt. ljudet minskar med 50% när man frikopplar vilket borde innebära att det inte enbart kan vara växellådslager!? och urtrampninglagret är ju oxå nytt så det ska ju inte kunna väsnas... enda jag kan tänka mig är om nånting har pajat inne i svänghjulet för det har ju fått smaka på mycket mer vridmoment än vad det är avsett för!? ideer mottages tacksamt! |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Svänghjulet i sig är bara en "skiva" så där borde inget kunna låta. Det som möjligtvis skulle kunna föra oljud som ändrar sig när du frikopplar, om man räknar bort växellådan, är lamell och tryckplatta. Kanske någon av fjädrarna i lammellen som brustit eller blivit slapp. Alltid svårt att gissa när man inte hör/ser hur det uppför sig i verkligheten. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
hmm...jo det är sant...skulle kanske kunna va nåt med kopplingen ändå. men jag tror inte riktigt på den ändå, för den är ju ny å det har låtit likadant även när jag precis hade bytt den. men jag har ju ett sånt här dubbelmasse svänghjul. är inte dessa fjäderbelastade på nåt sätt eller hur funkar det... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.