|
|
|
|---|---|
|
EN fråga: Om man har dimensionen 245-40-17 på ett hjul bak och 255-40-17 på andra, sliter man då ut bakaxeln/lagren? Varför jag frågar är för att jag fått dessa dimensioner monterade av misstag... Såg av en slump att det var olika däck! Däckfirman har gjort fel...... Suck... Bilen är faktiskt en Mercedes SL och inte en BMW men jag frågar bara för att jag antar att den har samma sorts bakaxel. På 4 hjulsdrivna bilar är ju detta en katastrof för lagren men i detta fallet? Har kört några hundra mil lyckligt ovetande.... Någon som vet om det är okej? (Tills vidare) | |
|
Det som kan slitas då du har olika omkrets på däcken är lagringen för diffdreven, dom är väl bara glidlagrade. Och har du diffbroms ligger den hela tiden med belastning, det är nog inte så bra det heller. Men det är ju inte värre än att köra med nödreservhjul eller att köra med olika däcktryck bak, kan ju inte skilja så mycket på omkrets på dessa två dimensioner. /Mats J |
|
| Med nødreservehjul er det begrensing i hastighet. I Norge er det krav om at det skal være like hjul på samme aksling. Forskjell i rulleomkrets på dei to dimensjonane er 1,27%. Eg ville ha bytta uansett. | |
|
Vad säger däcksfirman? Måste ju betraktas som höjden av slarv att montera olika hjul. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Byt däck. Diffen hamnar att jobba hela tiden om man kör med olika stora däck. Om inte så mycket men ändå mera än vad som är tänkt. Borde ju knappast kosta nåt heller så varför chansa? |
|
| Tack för svaren! Ska självklart byta snarast. Väntar på besked från Däckfirman om ersättning först. Mest rädd för att ha fått onödigt slitage i lagren. Hoppas att det är okej ändå... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.