AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.273

Olja i tändstift brunnar.

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Smiter in på detta forum och hoppas det går bra.
Har precis bytt stift i min m50 (första gången) och det blev en annorlunda upplevelse jämfört med m70.
Enligt besiktningen så låg HC på 175 och jag har haft en mistanke mot stiften ett tag (lite orolig tomgång).I tre av brunnarna låg det olja speciellt i sexan (längst in) och stiftet var dränkt i olja,kan ha blivit kladdigt när jag drog ur det.Tyckte allmänt att stiften satt lite dåligt för var kan oljan annars komma ifrån?Eller har jag stora problem med toppen?
Insugspackningar,spjäll,LMM och alla slangar är i god kondition,den drar i princip ingen olja alls,ingen olja i kylarvattnet och ingen blårök.
Satt förövrigt fel stift i den men går väldigt rent och fint nu med de nya korrekta.
Vad tror ni som kan mer än mig?
Mvh Dic.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Är det då inte en defekt ventilkåpspackning som gör detta "oljesöl" i brunnarna?...för mig låter de som så.

Mvh Janne.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ventilkåpspackningen läcker, inget ovanligt fel, lätt att åtgärda.
Kolla Gör-det-själv avdelningen.

___
Bilbloggen: Länk
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Fan va snabba ni va!
Hittade precis Hassos mektips om packningsbyte så det känns solklart,råkar ha en packning liggandes så det är väl bara att börja lossa allt igen,Tack för snabb hjälp.
Mvh Dic.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tog en chans idag och besökte SBP där de hjälpte mig vid sidan av för avgas test.
Alla värden som de ska ligga förutom HC som sjönk till från 175 till 20 och då har jag inte bytt toppkåpans packning,känns jäkligt bra och nu är det bara att ställa av sista september och myspula med vintermeket.
Mvh Dic.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.