|
|
|
|---|---|
|
Har sökt men hittar inget intressant... Undrar lite om de här med byte av kvalité av olja. Har ju diskuterats en del kring byte från mineral/delsyntet olja till helsyntet,att de kommer rena motorn väldigt mycket mer,och med följd att de kommer åka runt en massa skit i motorn.. Undrar då om de är samma sak att gå från mineral till delsyntet? | |
|
Nja,det är väl just ett sådant byte man vid osäkerhet gör först...sedan fortsätter man till helsyntet vid nästa byte :) Men idag så finns det nästan inga motorer som är så skitiga att det egentligen är någon större risk med ett direkt byte från mineral till en bra helsyntetolja eller som du nu vill göra från mineral>delsyntet. Men som sagt,det beror på hur din motor ser ut när du lyfter kåpan...vid osäkerhet där så tycker jag att du ska göra en "Bilstein engine flush"i samband med oljebytet för om möjligt minimera den oron du nu känner för ett direkt byte till delsyntet från mineral.. Men återigen,ett byte från mineralolja till en delsyntet "borde" inte vara några som helst problem för din förhoppningsvis välservade motor.. Eller JAG har aldrig hört om någon motor som skurit av just sådana byten iaf. Men jag ger ju ingen garanti för den sakens skull :) Mvh Janne. |
|
|
Mest äldre skrönor skulle jag nog påstå. I dagens motorer far det inte runt en massa skit i motorn, filtret är ju till för att samla upp detta. Varför inte slå på en billig standardolja och köra ett par mil, tappa ur direkt efter och sen i med helsyntet av bästa klass. Det är bilen värd, och hela operationen kostar säkert inte mer än super-duper Engine Flusch-dusch. FP |
|
|
Tack för svaren! Någon Engine Flusch kommer de inte bli iaf...de som kan tänkas är att slänga i nån billigare olja i några mil för att va på den trygga sidan. Men som nu säger ska de inte vara några problem i dagens motorer,väl servad är de iaf så... |
|
|
Säkert kommer någon att påpeka att en speciell inre motortvätt är kanonbra, och inget fel i detta alls. De har säkert sett vid nån demo hur mycket skit man kan skölja ur. Men det påminner lite om dammsugarförsäljarna förr som bad att man skulle suga lite med sin gamla maskin i mattan, sen tog de sin nya super-duper och satte på ett litet pappersfilter och sög på samma ställe. Visst kom det upp ännu mera skit osv, självklart. Men jag bad att få göra tvärt om, de fick suga först och sen på med filtret på den gamla... Mycket riktigt så kunde man se att det fortfarande fanns mera skit kvar osv. Det gör det alltid, man kan suga och skifta maskin bra många gånger innan det är helt rent, men representanten från e-lux eller den kassa högljudda US-maskinen av gammeldags men svindyr modell räknar inte med att man ska be att få göra omvänd test...) FP |
|
| Håller med dig till 100% Folke, har själv väntat på en dammsugarförsäljare för att göra detta omvända test, men förgäves. Likväl tror jag att det är en skröna att helsyntet skulle lossa såmycket beläggningar att det skulle orsaka problem. Utan att veta vilka oljor som använts de första 30 tusen milen, hällde jag givetvis i helsyntet i min vid första oljebytet. No problems. Har man däremot använt helsyntet genomgående hålls motorn som ny invändigt är min erfarenhet. Varför nöja sig med sämre?/ Helsyntet = bästa oljan. | |
|
Mycket tyckande och troende här,men som jag påpekade så är man osäker(vilket frågeställaren är) så gör man en grundlig koll av hur motorn ser ut invändigt genom att t.ex lyfta på ventilkåpan...då ser man hur mycket oljebeläggningar/skit som eventuellt finns eller inte finns där.. Finns folk som aldrig byter olja i sina bilar tro mig. Att bara vifta bort t.ex Bilstein Engine flush som humbug är naturligtvis det lättaste om man ej vet eller har sett vad den kan göra med motorer som är dåligt servade...t.ex. Men naturligtvis så får man tycka vad man vill. Sedan så har vi ju inte hela sanningen här av frågeställaren,t.ex vad det är för serviceförhållanden tidigare eller varför en bil idag körs på mineralolja öht?...kanske kan vara en bil som gått som andrabil eller dyl och faktiskt har ett "sämre liv" levat tills nu "Haas" funderar pa att "uppgradera" vagnen till delsyntet.. Kanske frugans igensotade "shoppingbil" eller dylikt... Väntar... Mvh Janne. |
|
|
Ok sorry!...såg att han skrivit att den var välservad tidigare,då är det ju i i princip ofarligt att göra vilket "oljeklassbyte" som helst :) Mvh Janne. |
|
|
Tycker ingen har viftat bort nån engine flush, Bilstein eller annan, bara pekat på alternativen. FP |
|
|
Ok, Folke...Tolkade väl ditt inlägg "lite fel" :) Tycker att du skrev namnet på behandlingen väldigt nedlåtande bara... "super -duper Engine Flusch dusch" ansåg jag i detta fallet som "aningens" underförstått av dig>>>Humbug. Mvh Janne. |
|
|
Visst, håller med om det var skrivet med viss sarkasm. Mest beroende på att mycket kemikalier, i bilbranchen såväl som i hushåll och annat, marknadsförs som rent otroliga nya innovationer mm, fast jag skrev också att det inte är fel alls att ta till flushen. I själva verket kan man med framgång t.ex tvätta motorn med fotogen, varnolen, kristallolja eller motsvarande, förr var vanlig bensin ofta använt, mycket effektivt men kanske inget att rekommendera med tanke på riskerna. Att köra motorn några mil med en frisk standardolja och tappa ur direkt innan partiklar osv hunnit sjunka tar också med sig det mesta och ger en god grund för t.ex ny helsyntet. FP |
|
|
Olja är bra grejer, på en av mina typ 1:or har jag bränt treans cylinder 2ggr. Där jobbar oljan även som kylning, fast inte så bra... Jag byter olja ofta och gärna på mina bilar, 20 lit dunk Mobil1 ca 1500:- |
|
|
Verkade ju hitta svaret själva så.. :) Ska ta över en släktings bil å köra med under vintern...och som sagt vet ja att den är ordentligt servad. Men när man ska ta över en bil vill man ju gärna veta lite mer i detalj vad som använts,och vilken olja som används är bla en sak...när ja fråga visa han en miniral olja och sa att denna skulle tydligen vara bra...va ska man säga? :) Men de blir iaf en delsyntet att börja med...sen blir de kanske en 0w-30 lr 0w-40 olja...bra under våra vinterförhållanden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.