|
|
|
|---|---|
|
19/3 Abs-lampan tänds - Hastighetsmätaren m.m fungerar inte.Ringer Bmw-service.Ingen fara. Tänk bara på att abs-systemet är ur funktion. Ringer och bokar tid hos Bmw Solna. 22/3 På väg till Bmw Solna blir motorn kraftlös - varvar inte. Ringer Bmw-service, förklarar läget, samt undrar om jag inte kunde ha slut på bensin, visserligen pekar bensinmätaren på att det skulle finnas en 12 liter kvar.'Nä'. Det blir bärgare. 25/3 Bilen klar för hämtning efter kl12. Abs-sensorn bytt på garanti. Sedan får jag betala 2300 kr – så mycket kostar det för att en duktig mekaniker skall komma på att det är slut på bensin. Åker direkt och tankar fullt men trots det pekar besinmätaren på noll. Ringer från bilen till Bmw Solna – får prata med någon som heter Janne. Vi är överens om att jag kan komma över dan därpå och få ’felet’ fixat. 26/3 Kundmottagaren himlar med ögonen. Jag kan absolut inte få något gjort med bilen idag. Jag förklarar åter igen och hänvisar till Janne. Kundmottaren försvinner en stund, när han kommer tillbaka är tonen helt annan. Bilen tas in. Han återkommer efter en halvtimme- ’Det är bensingivarmätaren det är fel på!’. 2 timmar senare är bilen klar. Betalar 750kr och talar om att jag vill ha den trasiga mätaren med mig. Det skall jag få men inte fick jag det. När jag åker iväg visar nya mätaren på 30 liter fast jag skall ha minst 60 liter i tanken. Påtalar svinnet för en kundmottagare som gör en notering om detta. Åker för att tanka – får dock i endast mindre än 7 liter.Detta bevisar att den nya mätaren är trasig. Frågan är om den någonsins byttes ut mot en ny. 29/3 Mätaren fortsätter att visa på 30 liter. Jag hävdar att bensinmätar strulet hänger ihop med ABSsensorn (Vänster bak). Inte möjligt säger BmwSolna. Hur få tag på någon expert som ger mig rätt!? Hjälp mig. en jr | |
|
Jag blir lite undrandes. Visste du verkligen inte själv att det var dåligt med bensin i, du vet väl när du tankade sist på ett ungefär? rubriken tycker jag inte är rättvisande. Förvisso kan Solna misslyckas ibland men inte så... Tankmätaren och hastighetsmätare påverkas av antispinnsensorerna(ABS) det är något som känner av rullning på bakhjulen. i allafall på 740, det är åtgärdat på min gamla, just av Solna, så det är inte omöjligt att även andra sensorn är dålig. Se till att få den andra bytt på garantin. Mvh Asken |
|
|
OM jag missade att bensinmätaren hade lagt av är väl inte så konstigt. Däremot har Bmw Solna 2 ggr nu lämnat ifrån sig en bil med en trasig bensinmätare. Det är konstigt !!!! OCH själva poängen är ju att dom hävdar att bensinmätaren påverkas INTE om abs-sensorn lägger av! Du skriver själv:'Tankmätaren och hastighetsmätare påverkas av antispinnsensorerna(ABS)' Hur ska jag kunna övertyga Solna om det? |
|
| Umm, usch jag känner mig småaktig hela tiden när jag rättar folk, men kan inte hålla mig... ABS har inget med antispinn att göra.. utan snarare "antilåsning" isåfall. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sunki:samma sensorer till både ABS-ASC om det ska vara helt rätt!!!! GLAD PÅSK !! MVH Hasso |
|
jartsu: be dom koppla upp bilen mot DIS(servicedatorn) där kan dom se omd et kommer en signal från v resp h sida antispinn, absgivare. Så gjorde dom på min gamla 740.... Glad påsk och hoppas det löser sig. Mvh Asken |
|
|
Tack för tipset. Dom på verkstan behöver all hjälp dom kan få! Grundproblemet är dock fortfarande obesvarat. Slutade bensinmätaren att fungera när ABS-sensorn fick spelet???????????? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är en hel del frågetecken i din berättels också. bensingivarmätare?? Vad menar du?? Givaren i tanken eller instumentet i panelen. GLAD PÅSK !! MVH Hasso |
| instumentet i panelen!! skall det vara! | |
|
Instumentet i panelen pekar just nu på 30 liter för jämnan efter att dom bytt ut givaren i tanken. Därmed anser jag det vara bevisat att det var inget fel på givaren. |
|
Ja du. BMW Solna rosar ju inte marknaden på detta forum med nöjda kunder, åtskilligt av klanteri och fusk, har framkommit från flera håll.Med tanke på att de lämnde ut en bil med samma fel på som den var inlämnad för till viss del verkar ju väldigt seriöst. Om bilen är fulltankad och de visste om det då är ju inte bilen klar!!Den kan ju vara felmonterad tex, dålig kontakt så att det inte blir rätt motstånd (ohm) kontra nivån i givaren.??Eller så ska allt kalibreras i datorn eftersom den är involverad också, blir det två fel samtidigt så kan det bli mera än vad den klarar av eventuellt. (syntax error) På dom igen!! GLAD PÅSK !! MVH Hasso |
|
Jag tycker att "dålig service" generellt sett verkar vara en gemensam nämnare för de flesta BMW-verkstäder. |
|
|
Jaaa, äntligen igår, 17/4 fick dom ordning på tankmätaren. Nu bytte man den vänstra givaren i bensintanken, den högra bytte man ju 26/3. ATT det finns 2 st givare i bensintanken var en nyhet!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.