|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena Efter mycket forskande så känner jag mig djupt osäker på om en V12:a är den problemfria motor som jag vill ha. Jag är nämligen inte intresserad av att abonera på en parkeringsplats hos någon mek. Hur som helst är jag dock mycket sugen på att bygga en ban anpassad bil av en E31:a, tycker formen är mycket snygg, lite lagom udda (även om det dräller av dem på blocket). Den breda långa bilen borde ha tämligen bra väghållning, med lite hjälp av eftermarknadsprodukter så borde den bli riktigt bra. Sen är det det här med knuff i bilen, en sportbil får ju inte vara slö. Nu tror jag inte att V12:an är slö, men inte heller så rapp som jag vill ha. Är man van med M-bilar så är man (en drog som är mycket svårbotad). Så min tanke är, går det att byta ut V12:an (frpn 850) alt. V8:an (från 840) till en E39 M5 motor? Passar den rakt på den befintliga lådan eller bör man byta låda också, och passar då den i bilen? Tror ni att man ska byta bakaxel också då eller håller original? Någon som har koll på vad en M5 motor kostar? Är det sedan någon som känner en trevlig sponsor som tycker att detta bygge skulle de vilja donera pengar till så är det bara att be dom kontakta mig, alla donationer är välkomna. MVH Z3MPOWER | |
|
Jo jag glömde ju fråga, tror ni SBP ser någon skillnad på 4l motorn och en M5 motor om man plockar den lite kåpor? Z3MPOWER |
|
|
Det är inte samma växellåda i dessa bilar! Dessutom är M5-motors insug ganska karaktäristiskt och ligger uppepå motorn, blir svårt att dölja för SBP. Vilken budget har du för detta banprojekt? Lättare att ge tips då. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
|
Hellboy: Budget och budget, tänkte ta det hela som ett rullande projekt, man blir ofta besviken eller ledsen när man räknar efter vad allt kostar. Sen får man väl se vilken väg man går. Skulle som sagt mycket gärna ha en 840/850 kaross med en motor som gör bilen till en sportbil och inte bara landsvägslok. Det samma gäller bromsar och chassi. Jag har givetvis en bild framför mig i huvet av hur den skulle se ut och vad den skulle kunna prestera, frågan är bara hur man når dit, jag stöter ju på problem hela tiden. 1. Motorn, 840 är enligt forumet driftsäkrare än 850 men för slö. 2. Motorn i 850 är starkare men kanske inte riktigt räcker till för att förvandla 1800kg till sprotbil. 3. Motorn i 850 lider av en massa sjukdommar och kastar lika mycket som bilen att renovera. Ser man till samtliga begagnade bilar så har de alla renoverats mer eller mindre. 4. 850 lider även vad jag föstår av el-problem och andra kvalitetsbrister. (Har BMW någonsin tillverkat en problem fri bil? som är sportig, passar på bana (eller åtminstone går att bygga om för det) som samtidigt är snygg på gatan). 5. De fruktansvärt fula stolarna väger tydligen hur mycket som helst, men går inte att byta ut då bilen då saknar bälte! Jag börjar snart misstänka att BMW inte är en bil för mig längre. Synd den enda bil med bakhjulsdrift och körglädje. Z3MPOWER |
|
|
1. Vet inte om jag håller med om att V8'an skulle vara driftsäkrare än V12'an. Speciellt inte gällande M73B54, där skulle jag snarare vilja säga tvärtom, den är extremt driftsäker. 2. BMW 850 konstruerades för att vara en för sin tid mycket avancerad och sofistikerad GT bil. Den kommer aldrig bli en sportbil oavsett vad du gör med den. Hur mycket du än kapar och monterar bort så kommer den förbli för tung och stor. 3. V12'an lider inte av en massa sjukdomar, detta är en missuppfattning som oftast bygger på bristande service och underhåll. Se även svar punkt 1. 4. Jag tycker inte att 850 lider av några kvalitetsbrister rent generellt. Det är återigen en missuppfattning som oftast bygger på bristande service och underhåll. Sen är det ju alltid så oavsett bilmärke och modell att den/de första årsmodellerna kan lida av vissa sk barnsjukdomar, alltså inget 850 specifikt. Visst kan det uppstå vissa elproblem på en 850 tex beroende på trasiga givare mm. Detta är iofs inte speciellt konstigt då en 850 innehåller lika mycket elektronik som 5 vanliga bilar från samma tidsera. 5. En smaksak, jag tycker själv att 850 stolarna är både mycket snygga och sköna. Slutsats: Vill man ha en sportbil skall man köpa en, eller åtminstone en bil som har förutsättningarna att bli det. Jämfört med andra bilmärken och modeller i samma klass har en 850 inte en större andel fel och brister. Men köper man ett misskött vrakså får man ju räkna med att det kostar pengar att rätta till det. Det är ALLTID billigare att köpa en fräsch bil från början |
|
|
fdaa: Tack du gav mig några synpunkter som jag längtat efter, vad gäller kvalitet och driftsäkerhet. Dock kan jag inte låta bli att vilja motbevisa dig vad gäller att göra en 850 till sportbil. Visst är den tung men med lite hjälpmedel i kolfiber så måste det gå att få ner vikten och med lite väghållningskit så borde det ju fungera att köra fort på bana. Men om man väljer billig bil hur vet man då om den är slut eller ej? Z3MPOWER |
|
|
z3mpower: Definitionen av en sportbil är ju i viss mån personlig även om det finns vissa allmänt erkända attribut. Så jag tänker inte argumentera emot dig. Det ligger en hel del sanning i uttrycket "man får vad man betalar för". Även om man nu på höstkanten oftast har större möjlighet till ett "klipp" då det är köparens marknad. Enda sättet att få reda på en bils skick och samtidigt få en översikt över de kostnader som tillkommer för att få den i fullgott skick, är att testa den. Det finns flera rekommenderade verkstäder här på forumet som har expertkunskap om BMW 850. Men jag som många andra här i Sthlms-området förordar Per Larsson, ägare av Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge. Det han inte vet om BMW är helt enkelt inte värt att veta. Men om du nu verkligen har bestämt dig för att bygga på en 850 så anser jag att det första du bör göra är att bestämma vad i en bils skick som är viktigt för just dina planer. Exempel: En BMW 850 är en mycket tung bil och sliter därför mer på hjulupphängning och bromsar än många andra bilar. Men om du nu skall uppgradera just dessa delar så spelar det ju ingen roll om de är slitna på den bil du väljer. Likadant med miltal och skick på motor och drivlina. En billig bil med 28.000 mil på mätaren lär inte hålla speciellt många varv på bana utan maskinell renovering/genomgång. Har du ändå tänkt göra detta så är det ju inget problem. Men om du inte vill ta den kostnaden så bör du ju titta på bilar med lägre miltal och verifierbart bra maskinellt skick. Skall du med all säkerhet lacka om den så är ju inte skicket på lacken speciellt viktig. Eller om elhissarna skall bort så gäller ju samma sak där osv osv... Men däremot antar jag att utbudet begränsas i viss mån iom att du vill ha en manuell. Eller kan du tänka dig att konvertera från automat? Kolla i så fall upp vad som krävs och vilka kostnader det medför. När du har dina personliga krav klara för dig så blir det mycket enklare att hitta rätt bil för att uppnå det du vill. |
|
|
1. Skulle snarare påstå att 850 är driftsäkrare än 840, men det spelar ju ingen större roll. Kontentan är att du har en liter extra i slagvolym att laborera med vid trimning. Ska du ha en banbil är en billigare E31 med M70 motorn att föredra mot en dyrare och ovanligare med M73. 2. Nej, visst, det är inte många sugmotorer på 5 liter som orkar förvandla 1800kg till sprotbil. Det är där framförallt lättning kommer in i bilden. ;-) 3. Jag tror inte M70/M73 lider av mer sjukdomar än andra motorer. En sak är säker och det är hållbarheten. . 4. Med nästan 100 elmotorer och x antal km kabel i bilen får man räkna med elproblem, men där finns uttrymme för lättning om man är elkunnig. 5. Stolarna går visst att byta ut. |
|
|
z3mpower. Det är imponerande att läsa dina inlägg. Vad jag fortfarande inte sett är att du varit och kikat på en bil. Ta t ex den svarta CSIn på solvalla biltorg. Alla andra bilar är fräschare än den. Ska du kika på en fräsch bil får du åka till Brostugan på måndag. Med ett par timmars praktik kommer dui att få något att bita i nämligen bilen:) Välkommen!:) Asken |
|
| B t w. En regel som gäller vid varje bilköp. Billigt= anledning. Ju fler anledningar, ju mer reparationer. Dyrt= anledning. Påkostad och välhållen är den anledningen. | |
|
Tjena Asken: Jag hade mycket gärna kommit till Brostugan på måndag om det inte vore för att jag vid den tiden är i ca Sundsvall. Tror vi får boka träff vid ett separat tillfälle, typ nästa helg eller något om du har tid. Vad gäller CSI:n på Solvalla så köper jag inga bilar där, inte heller är jag intresserad av en CSI då alla, inkl två vänner bilmekaniker på BMW starkt avråder mig, de rekomenderar i och för sig inte 850 heller och tycker att 840 är marginellt mindre problem drabbad. fdaa och Hellboy: Vad jag syftar på med sportbil är något i ferrari klass, i och för sig säkert mycket lättare men snabba på bana och vissa modeller med V12:a. nu planer jag inte att köra ifrån några Ferrari med en 850 på bana, men det är åt det hållet jag planerar. Skick; då jag faktiskt är väldigt dålig på motorer, jag kan principen men har aldrig egentligen mekat med dem, så vill jag inte göra mina första staplande försök på en V12:a. SÅ motor och drivlina bör vara i perfekt skick. Antar att de även är de som kostar mest att renovera på dessa bilar. Som ni säger skiter jag fullständigt i om bromsarna fungerar eller dämparna är helt slut, här ska ordentliga doningar monteras. Lacken ska väl inte gått genom en stenkross, men behöver väl inte vara 100%ig. Dock kan jag inte låta bli att vilja ha mina bilar i perfekt skick så skulle lacken vara 99%:ig så är det bättre än 50%:ig. Nu kommer jag inte ihåg vad varje motor heter, men jag har hittat en fin bil i GTB med 95:ans motor a 326hk a 115'kr. Bilen har gått ca 20.000mil och motorn 15.000mil, dock är den automatare. Finns även en mycket fin bil nästgårds i Vällingby för 165'kr, men han har renoverat bilen för 200'kr så den känns som ett säkert köp, dock också automatar. I Danderyd står en silvrig 850 för 69'kr, säljaren (företag) var inte speciellt pratsam, av 100 frågor fick jag till svar, fint skick o har servicebok. Det finns en svart för under 100' med manuell låda som är sliten i lacken men som annars ska vara ok skick (för mig finns inga fint skick men dålig lack) tar man hand om en bil så går lack och motor hand i hand. Jag ska erkänna att jag inte har en förmögenhet att lägga på bilen, säkert inte kommer bli färdig med alla modifieringar till våren heller, så en bil under 100' hade passat min plånbok allra bäst. Delarna jag vill köpa till är ju inte direkt billiga de heller, varför det kommer att ta tid innan bilen blir klar. Jag har nog inte så värst mycket tid heller för än i feb eller så, så jag har inte brottom just nu heller, även om man säkert kan göra klippen nu. Har fäljt bilarna till salu på blocket och autopower och kan inte säga att mer en kanske 1 eller två bytt ägare den senaste månaden, så kanske går priserna ner längre fram? Lättning; de elmotorer och kablar som inte i mina ögon är till någon nytta ska bort, troligen stolarna om jag löser det med bältet och sen ska jag se om inte lite kolfiber alt glasfiber kan leta sig in. Kan man köra en automatare på bana eller fungerar inte det alls? Det finns ju flera fina såna exemplar. För det är väl ingen automatare med knuffa spaken fram och bakåt för att växla på dem? Vore tacksam för en lista över vanligaste felen (eller kanske dyra att åtgärda) och hur man kollar efter dem. Z3MPOWER |
|
|
z3mpower. Ta dig en eftermiddag ledigt och damma av fördomarna åk och kika förebehållslöst på de bilarna du nämner. Vet inte om du reflekterat det men det ligger säkret 30-40 timmars engagerade studier från din sida på att hitta info om bilen. 4 timmars billetande kommer göra dig till kräsen konsument. titta på mig där var det bilen som kom till mig och köpte mig:)) Det finns dock bara ett sätt att besegra fördomar och det är att utmana dom, sätta ljuset på dom och vops så blir de pyttesmå. Lättning: Kolfiberhuv finns till alpina B12 5.7 och kostar omålad mellan 100-150kkr. Du jobbar för mycket och åker för lite BMW det är fakta du får käka upp och du skriver säkert under på det:) 850 är ett soppaslukande njutningsinstrument som är svårt att få mer positiv körupplevelse per nedlagd krona/ körd mil. Har en förlaga till guiden jag kan maila. |
|
|
Enkel överslagskalkyl vid inköp av fräsch 850. 90-94 100-130kkr. 95-98. 120-180kkr. Drift bestående av försäkring 10kkr/ år. Skatt 2.5kkr/år. Rekond 3kkr/år. Service. 1:a stor service inkl byte av alla förbrukningsdelar så man vet att den funkar klockrent. 10kkr. Löpande oförutsedda utgifter 10kkr/år under en femårsperiod så är alla bitar klockrena efter de 5 åren plus att man kör och njuter under tiden. C-tek batteriladdare 0.7kkr är ett måste. Soppa 5-10kkr/år beroende hur mycket och hårt man kör. Jag och fdaa har sagt när vi resonerar att vår bilhobby 30-40kkr per år exkl ev garagekostnad för uppställning kostar bilen de första åren för att sedan minska i takt med att skicket blir bättre. Värdet på bilen är konstant eller till och med något ökande då de fräscha bilarna blir färre och färre. Sedan om man väljer att uppgradera bilen eller köpa nya fälgar mm mm så är det engångskostnader som är så individuella efter smak och tycke. I mitt fall har jag tagit en stor engångskostnad för att under karossen bygga en bil som är bättre än den BMW konstruerade. Mina kommande år med bilen landar därefter antagligen på 20-25kkr per år totalt. |
|
|
Kollade bilen på blocket för 165kkr. Jag skulle inte köpa den, varför? Enbart magkänsla. För många små detaljer som inte är bra. Den som gett mig bäst magkänsla är den röda manuella svsålda i kalmar. Vet inte om den finns kvar. Köp den för 100-110 och be Doktor Perre göra en genomgång på den a 10kkr så har du en bra vinterhobby. Ta sedan modifieringarna en bit i taget. Gör du det så kommer antagligen att öka värdet på bilen i samma takt som du lägger ner pengar på den. Mvh asken |
|
|
Asken skrev: "B t w. En regel som gäller vid varje bilköp. Billigt= anledning. Ju fler anledningar, ju mer reparationer. Dyrt= anledning. Påkostad och välhållen är den anledningen." Håller med allmänt sett. Men kan du motivera varför trådstartaren ska köpa en dyr, påkostad och välbehållen bil om den ändå ska kraftigt modifieras för bana? 2:a handsvärdet är ju bara och glömma. Ska även motorn modifieras så blir det ju lite av en löpande renovering samtidigt. Mvh, Hellboy S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units. |
|
| När trådskaparen väl funnit sin rätta nya plats bakom ratten blir teorierna applicerade på bilen. Du vet själv vad en riktig 12:a gör för själen när man sitter bakom den:) | |
|
V12:an är i praktiken två M20 montrade i vinkel. Topparna lär ska vara identiska (eller närapå) med M20. M20 kammar ska passa. Detta ger att det inte borde vara så svårt att få bra fart i en dylik motor. 284 Schrick kammar, hemmaknäckt extraktor med tillhörande avgas och en programmerbar insprutning med tändning (mitt förslag är VEMS) så är man på god väg. Alternativet är dubbelturbo och då är det svårt att hamna under 600hk nästan hur man än gör, 800hk är inga problem att nå. Då snackar jag ändå "budgetbygge" med svarvade originalkolvar och resten av bottendelen original (givetvis renoverad). Topparna original men o-ringade och svetsade vattenkanaler (ett måste). En kompetent motorstyrning (återigen skulle jag valt VEMS) och hemsnickrade grenrör med lagom stora aggregat (beroende på effektmål) med interna WGs (av utrymmesskäl). Finns det plats kör man med FMIC, annars chargecooler (med eget kylsystem) där den ryms. Rejäl koppling. E36 M3 ZF växellåda om den passar mot motorn, annars original E31 manuell. Ett antagande är att diff och drivaxlar hänger med bra långt. Nu blev jag ju sugen svälv! :-) --- Going sideways. |
|
|
Äntligen någon som pratar mitt språk! Vart/vem kan göra denna konvertering? Vad kan det kosta? Om nu denna V12:a är i grunden två vanliga M20 motorer vart kommer då alla problem ifrån? Eller är det bara elfel på denna bil med alla sina 100-tals elmotorer? Eller är det bara rykten att det är så många fel på dessa bilar för att de ska bli ointressankta på beg.marknaden? Z3MPOWER |
|
|
OK då har jag varit o kikat på lite bilar: 1. CSI:n på solvalla, katastrof! är väl en kort och ganska beskrivande beskrivning. Det finns rost nästan över allt, hjulhus, runt dörrar, runt antenn osv. Dåligt omlackning med tonad lack (alltså inte helt omlackad utan man smyger ut lacken mot den gamla), fronten är bucklig, sprucken och sitter snett, listen till motorhuven sitter löst och slutligen är det en stor pöl av olja under motorn som kommer från bakom framspoilern och rinner ut genom höger luft lufthål för kylluft till bromsarna. Efter allt detta så tappade jag lusten ganka mycket på denna bil. 2. Åkte till Danderyd för att kika på den silvriga för 69' kunde inte hitta den? Skickade dock ett mail till dem och stälde flera frågor ang skick (ganska utförligt på flera områden) samt dokumentation. Fick till svar: Bra skick, servicebok. Snacka om säljare, ett så uttömmande svar, lite kortare och han hade inte behövt svara alls. Har man inte mer gott att säga om en bil man säger så antar jag att det inte finns mer att säga. Nä jag har fortfarande den svarta i GTB som min favorit, dock har den automatlåda. Asken: vad är det för fel på din magkännsla för den 165' i Vällingby? Vad har dessa bilar för v-låda, kan man byta till vilken manuell som helst eller är det bara vissa som passar? |
|
|
z3mpower: grattis välkommen till gatan! För att konstatera så vet du nu vad en 850 i Sunk-de-Luxe-skick är för något, nämligen den i Solvalla. Det värsta har redan hänt det är det positiva, nämligen oavsett vilken bil du hittar komemr att vara milsvida bättre. Det finns en fin CSI påebay jag hittade i en tråd här på autopower. Det kanske kan vara något. Kika på den i Vällingby sen ska du få provåka min(bor ett par kvarter ifrån) så ska du få några måttstockar på hur bilar skall se ut. Efter det kan du få kika på fdaa:s. Den röde-91an i Kalmar på autopowerbörsen kan nog vara något säger min magkänsla:) Sett ett pa fina på mobile.de men de är genomgånde dyrare än i Sverige för en fin bil. Jag har idag fått nos på rykten som säger seriös trimmare. Denne finns i Tyskland. Skall forska i det lite senare. |
|
| Köp min svarta från -93. Finns ute här på Powerbörsen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.