AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.068

Automatlåda håller växlarna ?

Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Ngn som vet vad detta kan bero på, min 540IA -95 har börjat hålla i växlarna för länge, speciellt när motorn är kall och vid gaspådrag, den nästan vägrar växla upp trots högt motorvarv och jag släpper gaspedalen.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
När lådan är kall så beror det mest troligt på ett kallstartsprogram, dvs normalt.
Om den gör det även när lådan är varm så kanske det är dags för oljebyte i den.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Tackar för tips.
Jag hade funderingar om ifall det kan bero på att det fattas olja i lådan, eller kan "S" läget ligga i trots att knappen står i "A" ?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
gör det någon skillnad om den ligger i a och sedan läger i s?

MvH Bmw 4-ever
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Min 540 drar upp till ca 1800 på 1:ans växel och upp till ca 2700 på 2:ans växel innan kallstartsprogrammet slutat ca 2-3 min efter start. Alltså kör jag inte fortare än 2000 rpm på tvåan under de första 2-3 minuterna efter kallstart.

/molle
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
Har ej testat s läget vid kallstart, skall göra det. Men när jag kör i s läge vid varm motor så håller den växlarna mycket mer.
Bra att jag fick veta om kallstartprogrammet, det förklarar ju en del, det har ju blivit lite kallare, typ 12-14 gr. på morgonen.
Fast jag måste ju säga att det är ett ganska oekonomiskt program av BMW
Tanken med kallstartprogrammet är att snabbt få upp motorn och växellådan i arbetstemp. Man har nog inte gjort detta för att det är oekonomiskt, snarare tvärtom eller hur?

FP
Visa användare
51
Rörmokarn
BMW 540IA Touring -95
E34
När man tänker efter har du nog rätt, man tänker för mycket i bensinförbrukning, lätt hänt med dagens liter/pris :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.