|
|
|
|---|---|
| Ngn som vet vad detta kan bero på, min 540IA -95 har börjat hålla i växlarna för länge, speciellt när motorn är kall och vid gaspådrag, den nästan vägrar växla upp trots högt motorvarv och jag släpper gaspedalen. | |
|
När lådan är kall så beror det mest troligt på ett kallstartsprogram, dvs normalt. Om den gör det även när lådan är varm så kanske det är dags för oljebyte i den. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Tackar för tips. Jag hade funderingar om ifall det kan bero på att det fattas olja i lådan, eller kan "S" läget ligga i trots att knappen står i "A" ? |
|
|
gör det någon skillnad om den ligger i a och sedan läger i s? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Min 540 drar upp till ca 1800 på 1:ans växel och upp till ca 2700 på 2:ans växel innan kallstartsprogrammet slutat ca 2-3 min efter start. Alltså kör jag inte fortare än 2000 rpm på tvåan under de första 2-3 minuterna efter kallstart. /molle |
|
|
Har ej testat s läget vid kallstart, skall göra det. Men när jag kör i s läge vid varm motor så håller den växlarna mycket mer. Bra att jag fick veta om kallstartprogrammet, det förklarar ju en del, det har ju blivit lite kallare, typ 12-14 gr. på morgonen. Fast jag måste ju säga att det är ett ganska oekonomiskt program av BMW |
|
|
Tanken med kallstartprogrammet är att snabbt få upp motorn och växellådan i arbetstemp. Man har nog inte gjort detta för att det är oekonomiskt, snarare tvärtom eller hur? FP |
|
| När man tänker efter har du nog rätt, man tänker för mycket i bensinförbrukning, lätt hänt med dagens liter/pris :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.