AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.538

Problem med trean i Getrag 260

Be
10
Bengt_735
BMW 735i -91
Postade ett inlägg i förmiddags i 7-serieforumet, dock kör väl merparten automat där, så jag hoppas ingen misstycker att jag slänger ut en blänkare även här (ryck mig i örat isf).

Har ett problem med växellådan i min manuella 735i -91 som är oerhört påfrestande vid exempelvis stadskörning.

Ligger jag på tvåan i låg hatsighet och vill smyga i trean så svarar bilen oftast med att bryskt skicka tillbaka växelspaken i näven på mig med en skorrande smäll.

Om jag istället drar lite på tvåan (säg 50 km/h) och lägger i trean uppstår inte problemet!

En teori jag har är att vid lugn stadskörning när man lägger i trean vid 1500 varv är man undermedvetet försiktig och smyger i växeln och väntar sig att lådan ska suga in trean medans man vid hårdare acc omedvetet växlar hårdare och verkligen trycker växeln på plats med ett snabbt knyck.

Är då växellänkaget med dess bussningar slitet och oprecist kunde det ju vara så att när symptomet inträffar har man helt enkelt inte fått spaken helt i läge.

Fast vilken annan växel som helst går ju an att smyga i i låg fart..

En annan mer kostsam/trolig teori är då att synkringen på trean helt enkelt är på upphällningen.

Dock är slitna synkringar för mig synonymt med ett kraftigt skrapande vid snabba uppväxlingar och höga varvtal samt att växeln hoppar ur när den redan ligger i och och man belastar den. Min bil lider dock inte av dessa symptom.

Någon med kunskap/teorier/erfarenheter som kan lysa upp mitt mörker?

Ungefärligt pris på en bättre begagnad Getrag 260? Kanske kan jag även bli av med bottenstocksrasslet i samma veva..

BMW 735i -91, Calypsoröd
Börja med att lufta kopplingen. Byt kopplingsvätska. Om inte kopplings-hydrauliken servas regelbundet så börjar kopplingen ta långt ner och det blir svårare att växla.

/Anders
Be
10
Bengt_735
BMW 735i -91
Hmm, men jag har faktiskt inga problem med dragläge etc - ligger jämnt fördelat mellan pedalens ändlägen och en fin känsla. Tar varken högt upp eller långt ner.

Jag har inte heller problem med några andra växlar, står jag still med bilen på tomgång och koppling nere inga som helst problem att "växla".

Nej kopplingen har jag inte haft några misstankar mot.

BMW 735i -91, Calypsoröd
Mu
616
Mustang

540iat -94
Skulle ändå gissa på en synkring, när du drar lite mer och hårdare så hinner inte varven sjunka så synkringen behöver arbeta och växeln bara slinker in, medan när du kör lungt så kanske du släpper ner varven så synkringen skulle behöva utjämna varvtalen.
Du har troligtvis en dålig skiftgaffel. Just att du beskriver ayy den kastar ur växelspaken och det smäller ganska otrevligt är en typisk symptom.

Se här gäller ettan och felet är inte ovanligt.
Länk

Byter min skiftgaffel på ettan idagarna inte så dyr (5-600skr för delen). Men jobbet är ganska stort. Jag har rivit ner lådan och lämnat den hit www.mobimech.com.

PeterB
Länk
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Jag håller med "Bornius".

Troligtvis skiftgaffeln, det räcker med ytterst lite förslitning så går inte synknavet tillräckligt långt för att "låsa" växeln i läge. Jag har bytt ett par gafflar på E28or genom åren, just efter liknande problem som du har, och problemet har försvunnit.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Be
10
Bengt_735
BMW 735i -91
Intressant, tackar för den informationen!

Har sökt en del innan jag lade ut den här tråden och sprungit på fenomenet med skiftgaffeln men avfärdat det eftersom det i den tråden handlade om ettans växel samt att bilen ifråga hade problemet vid stillastående men inte i fart.

Fast nu startar man ju sällan på trean så det lär jag ju inte ha upptäckt. Dessutom är det aldrig några problem vid nedväxling från fyran till trean, under exempelvis motorbroms så det verkar ju stämma med skiftgaffelscenariot.

Då är frågan om det inte är bäst att byta hela lådan iom att den ändå ska rivas ner. Kanske kan jag då även bli av med rasslet i bottenstocken - om jag hittar en riktigt fräsch låda vill säga.

Såg en 260 här på AP för 1.200:- å det får man väl ingen skiftgaffel+ byte för?

BMW 735i -91, Calypsoröd
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Ja, det blir säkert billigare att sätta i en begagnad låda.
Växellådejobb brukar kosta några kronor om man inte försöker själv.
Inte helt enkelt att renovera en låda själv med bra resultat, men det går.

Kolla bara så att 260-lådan är av den nyare typen, 1986 och framåt.
De tidiga 260 från t.ex. E28 är sämre.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.