AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.761

Bilens värde halverat på fem år!

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
goobledigook: Den nya ägaren sitter dock förmodligen i sin nya S6 och tycker att den gamla var en riktig skitbil i jämförelse.

Det verkar finnas två läger; de som bara köper nytt och inte kan tänka sig begagnat (förbrukat i deras ögon) och de som aldrig skulle kunna tänka sig att köpa nytt. Tur att det finns folk av bägge sorter :)
Acey: han köpte en gammal diesel....Var nåt med bränsleförbr som inte höll längre :-D

Däremot har en på jobb skaffat en ny S8 och där framstår min definitivt som en skitbil.
Visst är det lustigt att folk som köper bilar i den prisklassen är känsliga för bränslepriset. Det är lite märkligt att det kan kännas mer att förlora en eller ett par kronor per mil i bränslekostnad än en hundralapp per mil i värdeminskning. ;) Man väljer att istället ta på sig skygglapparna knattra sig fram mellan rödljusen i sin dubbelglasade två zons acklimatiserade välfärds kuvös. Det är nått sjukt här...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
hahaha ja det är nåt sjukt här.
När man kan ta bilen för halvmiljonen puttra genom storstockholm i köer och med bensinpris på 12 kr/litern o gnälla utav helvete. När man skulle kunna köpa en moppe o ta sig fram bra mycket fortare och bra mycket billigare för 15000kr. :)

Ps, mig veterligen kostade min 735:a drygt 400000kr (kanske mer) när den var ny 1989. Nu är den säkert inte värd mer än 10-15k kr. Hade man köpt hus 1989 för 400000kr hade det väl varit värt 2 miljoner idag.

mvh

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Helt rätt PowerMac!

Stavros: tror inte 2 mille räcker men det beror väl på läget...

___
//Ulf
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Hur mycket värdeminskningen blir beror ju på hur länge du äger bilen. Så länge du äger bilen och kör bilen har du inte förlorat några pengar.

Låt oss säga att jag kör min 335 i 6 år. Jag har betalat av hela bilen på 4år Vilket gör att dem två sista åren ökar bara värdet på min bil? Eller kan man säga att jag spar pengar till mig själv? Ja det finns många sätt att räkna.

Det värsta med pengar är att oavsett om du äger bil eller inte så försvinner pengarna i något annat svarthål som kanske inte är hälften så kul!

Eller så lever man som en idiot och spar pengar tills man dör och låter ungarna och Person & Co ärva pengarna.

Mvh
Kristian

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Bilägande styrs ju till 90% av ego, image och andra underliga böjelser. Sen är det väl 10% som styrs av verkligt behov.

Varför köper man annars bilar som klarar 300 km/h och accelererar 0-100 under 5 sek.

Samtidigt som det snart är 30 km/h överallt i stan och 90 utanför och den sista oljan tar slut i ett huj....

Vem köper en villa eller bostadsrätt och räknar med att den är värdelös om några år?????
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
"Jag har lagt mycket pengar på sprit, kvinnor och snabba bilar resten har jag slösat bort" /George Best

(citatet är inte helt 100% korrekt men ungefärligt, man förstår iaf vad som avses) he he
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Någonstans kring 200-250kkr kan ja förstå en bil kosta men över det känns det vridet från mitt synsätt. Alltså en lätt eller en aningens begagnad bil 2-3 år som man kör i 4-6 år och underhåller noggrant är det optimala köpet.
Asken
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Min enda nyköpta bil förlorade jag nästan 5 kr milen på i värdeminskning...

Ja, det enda man kan köpa och gå vinst på är väl bostad... Alternativet är samlarbilar och dom kan man inte åka i så mycket som man vill plus att man ändå måste serva för 20-30k/år. Om man inte hittar en bortglömd Maserati Tipo 8CS 3000 Torpedo Sport i någon lada...
alternativet är en 911 från 80-talet... de kan du dessutom köra med utan o få dåligt samvete... trots att de brukas (måttligt) så kostar de inte skjortan att serva/äga o dessutom ökar de i värde...

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -

www.x.se/7rm
Det optimala köpet ur en ekonomisk synvinkel är snarare en gammal rosthög man kan köpa för 5000kr som rullar till nästa besiktning.
Nope, det optimala ur ekonomisk synvinkel är en vagn för 10 000kr eller så, pensionärsägd servad samt någorlunda rostfri som håller i ett flertal år och krängs därefter vidare för 5000kr. ;) Men hur kul är det...
Parentes;
Jag köpte en Corolla -88 för 500:-, gick igenom bes. ua, körde ett år och skrotade sen för 1300:-. Varför? Nya stötdämpare till Toyota är dyrt.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ju billigare bil desto billigare åker man. Man kan inte råka ut för reparationer som kostar mer än bilens värde då skrotar man istället, som i Kaptenlöjtnants exempel.

Köpte en SAAB 900 -84 för 5000:-. Den var nybesiktad och klarade ytterliggare en besiktning. Körde runt 3000mil under två år.
Bilen skrotades och jag fick 1700:- plus ca 500:- som var kvar på skatten.

Kostade på den ny olja, stift, brytarspetsar och fördelarlock samt nya torkarblad i samband med inköpet (allt från Biltema). Bilen tvättades aldrig och servades ingen mer gång under 3000 mil.
Summa sumarum lade jag ner kanske 4-5 timmar i service, underhåll samt byte s- och v-hjul samt någon tusenlapp i slitage delar.

Något mer bekymmersfritt bilägande har inte jag varit med om.

Men visst, det var ingen rolig bil och man skulle inte vilja krocka med den.

Racerbilen: Länk
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Jävligt skönt att komma in som andra ägare faktist :) Skulle ALDRIG Köpa en helt NY bil. Värdeminskningen är som tidigare beskrivet seklets idiotaffär.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min 325:a är väldigt billig anser jag. Brukar lägga ca 5000-6000kr om året i delar/reparationer. Försäkring för 4000kr ungefär. Skatt 1600kr. Samt att den inte drar så mycket. Värdeminskingen under 6 år har väl varit ca 6000kr från 21000kr-15000kr. Jag brukar hinna med ca 1500 mil om året i den. Å den är t o m kul att åka i! :)

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.