|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med växellådan i min manuella 735i -91 som är oerhört påfrestande vid exempelvis stadskörning. Ligger jag på tvåan i låg hatsighet och vill smyga i trean så svarar bilen oftast med att bryskt skicka tillbaka växelspaken i näven på mig med en skorrande smäll. Om jag istället drar lite på tvåan (säg 50 km/h) och lägger i trean uppstår inte problemet! En teori jag har är att vid lugn stadskörning när man lägger i trean vid 1500 varv är man undermedvetet försiktig och smyger i växeln och väntar sig att lådan ska suga in trean medans man vid hårdare acc omedvetet växlar hårdare och verkligen trycker växeln på plats med ett snabbt knyck. Är då växellänkaget med dess bussningar slitet och oprecist kunde det ju vara så att när symptomet inträffar har man helt enkelt inte fått spaken helt i läge. Fast vilken annan växel som helst går ju an att smyga i i låg fart.. En annan mer kostsam/trolig teori är då att synkringen på trean helt enkelt är på upphällningen. Dock är slitna synkringar för mig synonymt med ett kraftigt skrapande vid snabba uppväxlingar och höga varvtal samt att växeln hoppar ur när den redan ligger i och och man belastar den. Min bil lider dock inte av dessa symptom. Någon med kunskap/teorier/erfarenheter som kan lysa upp mitt mörker? Ungefärligt pris på en bättre begagnad Getrag 260? Kanske kan jag även bli av med bottenstocksrasslet i samma veva.. BMW 735i -91, Calypsoröd | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.