|
|
|
|---|---|
|
Satte på värmen till bakrutan medan jag hade radion på och upptäckte att nästan all mottagning försvann (e39). Har förstått att värmeslingorna även utgör radioantenn och är ihopkopplade via en effektförstärkare i c-stolpen? Så är det denna förstärkare som är trasig eller kan det var något annat fel? Värmen fungerar iaf och är den inte på så är mottagningen bra. | |
|
Kan ju vara en taskig jordning. Kolla där sitter en del flatstift kopplade till chassiet om jag inte minns fel. B M W |
|
| Jag har samma problem, bilen står på verkstan nu, så jag återkommer med svar om de löser detta. | |
|
Oftast beror felet på lite oxider osv i anslutningarna till värmetrådarna, då blir det märkbart brus när värmen kopplas in om man lyssnar på en station som är lite avlägsen. Rengör alla kontakter, du får lossa klädseln på båda sidor osv det är lika viktigt på plussidan som på jordsidan av värmeslingan. FP |
|
| Nu har jag kollat kontakterna utan att upptäcka nån oxid, allt ser fint ut men problemet kvarstår. Upptäckte dock att störningen endast uppträder då motorn är på och värmen aktiveras. Om tändningen är i läge 2 och värmen sätts på så blir det ingen försämring. Lite konstigt för värmen fungerar väl även i det läget? | |
|
Elbakrutan tar fetmycke ström så den brukar bara kopplas i då motorn går dvs laddar.... |
|
|
Ngn som löst problemet??? Sitter med samma problem. /Danne |
|
|
Det finns en del att kolla: Vid anslutningarna i sidorna på rutan sitter lågpassfilter för strömförsörjningen till värmetrådarna, oftast integrerade inuti antennförstärkarna. Här kan det uppstå fel, glapp, lödfel osv. Även själva HF-delarna i boxarna med förstärkare och anpassningskretsar kan jäklas. Enklast är kanske att provbyta mot andra tillfälligt för att se om det blir förbättring. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.