AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.960

Buffel i baksätet M5 E34...

Sida 1 av 2
Smiley©
Jag var på BMW idag och skulle köpa 2 detaljer till mitt baksäte som jag tror är av buffelskinn.
Detaljerna är del nr 2 och 3 i länken Länk
Men nr 2 finns inte i buffel enligt ETK, så min fråga är om det är någon som vet om den detaljen (och även nr 5) har funnits i buffelskinn?
Eller har det aldrig funnits i buffelskinn av någon anledning?
Om dom detaljerna har funnits i buffelskinn (antrazit) har någon möjligtvis BMWs art. nr på dom?
Nr 3 finns i buffel iaf.

Tycker det är mysko om nr 2 och 5 aldrig har funnits i buffelskinn när alla andra detaljer finns i buffelskinn.
Det kan vara så att detaljen har utgått och därför har BMW valt att ta bort art. nr från ETK :-(

En annan fråga är om jag inte får tag i nr 2 i buffelskinn och beställer den i "vanligt" skinn (antarzit) kommer jag att se storskillnad mellan dom skinnen då?

/Thomas
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
jag har precis renoverat skinnet i hela bilen o kunde konstatera att de delarna du vill ha var i ett annorlunda skinn än i övriga bilen. De kändes nästan som fejk jämfört med buffelskinnet i övriga kupen... Märkligt!

Gummi gör sig bäst på asfalt!!
Smiley©
Så ska det vara så här att vissa delar inte ska vara i buffelskinn??
Låter ju märkligt eftersom dessa delar som inte är i buffelskinn sitter precis brevid/ihop med andra delar som är i buffelskin.
Vad är vitsen med att själva lådfronten är i buffelskinn medans kåpan över facket inte är det, det är ju kåpan men ser mest. Mycket mysko!

Hur har du renoverat ditt buffelskinn? Har du bytt ut skinnet eller?

/Thomas
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
Först gjorde jag rent allt skinn med såpa, vatten o nagelborste. Torka efter med trasa hela tiden. Sen färgade jag in skinnet med en specialblandad färg från Leather Master med en svamp. Efter det har jag gått över allt skinn med Leather Masters skinnlotion för o få tillbaka den mjuka o matta orginal looken. Blev bättre än väntat faktiskt. Lite svårt att få färgen jämn bara men man kommer snabbt på det. Nybilsdoften får man på köpet o det sitter i länge. :)

Smiley©
Okey, trodde du bytt ut någon skinnbit eller så när du sa att du renoverat skinnet.
Har Leather Master antrazitgrå läder färg eller körde du med svart?

Jag upplever inte så stor skillnad på skinnet på sätena och skinnet på dom delar jag vill byta ut, börjar fundera på om jag inte har buffelskinn i bilen nu :-( Eller är allt i buffelskinn i min bil...

/Thomas
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
Jo du har säkert rätt skinn i bilen.. Min skinnklädsel är vit :) Åk till en bra möbelhandlare o prova ut färgen med deras stift. det finns en uppsjö med färger. Välj nåt skymt ställe att prova på. När du hittat rätt färg så ber du dem beställa en större burk från leather master. Det tar några dagar att få den för de bryter färgen själva. Kostade 190 kr om jag inte minns fel. Köp deras läderlotion oxå att behandla med när färgen torkat. Blir tokbra.

Smiley©
Så du vill inte ha svart läderfärg på ditt skinn ;-)
Det måste vara ovanligt med vitt buffelskinn!
Dom flesta är väl antrazitgråa?

/Thomas
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
jo det o svart är nog vanligare än vitt...det heter vitt men är mer åt tokljust grått om jag själv får bedöma... Finns en 92:a på blocket med samma inredning. Kostar 69900:- på firma i halland tror jag. Fjärås bil eller nåt heter de... Kolla om du orkar!

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
VITT buffelskinn?! Bilder tack..
Det är en extrem Individualbeställning i så fall, färgerna är annars Siamgrau (tidiga årsmodeller) och Anthrazit, dvs enbart mörka kulörer, inga andra färger än dem fanns som normal extrautrustning. Har aldrig sett buffel i ljus nyans på någon bil.

Är du helt säker på att det inte är vanligt nappaskinn trots allt?

-M5 E34 Limousine register Länk
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
Då får jag nog bara anta att jag har nappa... trodde alla M5 hade buffel... vit är den iallafall! :) Man lär sig..

Smiley©
HD91
Du har ju lite koll ibland, har du något svar på min fråga i första inlägget?
Har inte kåpan till Baksätesfacket funnits i buffelskinn?
Den är det i min bil iaf :-) men den har blivit skavd så jag vill byta några delar för att få den fräsch igen :-)
Får kanske gå till ett sadelmakeri och klä om den i värsta fall om dom nu har likvärdigt skinn.

/Thomas
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
six power: tänkte nästan det, men nappa duger väl, det är egentligen mjkuare och trevligare att sitta i än buffeln, som är väldigt grov i texturen.
Antar att din färg är silbergrau hell, eller ljus silvergrå som det heter på svenska, dvs väldigt ljus ljusgrå.

Smiley@: skulle nog säga att den ska vara i buffel, är det vanligt baksäte eller M technik? Hur som helst så låter det skumt om den inte ska finnas som reservdel. Skroten kan vara ett alternativ, det har skrotats en del M5:or med anthrazit buffel.

Smiley©
HD91

Skumt att bmw inte har art. nr. på dom 2 delar jag är ute efter, i regel tar dom ju inte bort art.nr. ur ETK utan tillägger bara att artikeln är utgången.

Buffel är kanske vanligt i M5, men det är väl inte så många som har det 2-delade baksätet med det stora facket i mitten?

Har bara ringt en skrot hittills, Karstorps, och dom skulle kolla upp saken och höra av sig till mig, men inte har dom hört av sig :-/
Jo, nu kom jag på, har ringt Uppsala bildemo också utan resultat.
Har du något tips på bra bmw skrotar?

/Thomas
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Du har alltså M technik baksäte (2-delat). Det förenklar ju inte saken förstås. M technik baksätet är oftast standard på 89 och 90 men de årsmodellerna har buffelskinnet i färgen siamgrau istället för anthrazit. Så du måste komma åt en 91-95 som extrautrustats med M technik baksätet och samtidigt beställdes med buffelskinn, det blir ju inte lätt. Nu förstår man varför reservdelen är svår att få fram men jag tycker det låter konstigt ändå. En närmare kontakt eller förfrågan till Tyskland borde din BMW-handlare kunna kosta på sig, delen måste ju finnas alt. kunna tillverkas. Men annars är väl läder per metervara och en bra sadelmakare ett alternativ.
Eftersom delen är så extremt ovanlig så har jag tyvärr inga tips om skrotar att komma med, skulle nog försöka få min handlare att ta kontakt med Tyskland och förklara problemet.

Smiley©
Hmm är mitt baksäte såå ovanligt :-/
Min bil är inte levererad med dessa säten från fabrik, tidigare ägaren sa att det eftermonterades (i sverige tror jag) och skulle ha kostat 60 papp på den tiden.
Hur många bilar med mitt baksäte kan det finnas då? Går att räkna på en hand eller?
Kul att ha lite udda saker, men inte när man ska få tag på delar!

Det mesta inne i bilen som kan utrustas med Antrazit buffelskinn verkar gå att köpa (köpte just "plattan" runt vxl-spaken i antrazitbuffel :-)), men just dom här 2 sakerna verkar vara svårt att få tag på.
Själva facket (nr 3 i länken ovan) finns det art.nr. till, men det hade inte bmw upplagt, antar att det innebär att dom aldrig har beställt den delen och har inte pris, men det skulle han ta reda på, man får väl en mindre chock av priset sen.
Om man köper vanliga skinnet i antrazit kommer jag att se stor skillnad på det då? Har aldrig sett vanligt antrazit skinn i nån annan E34 så jag har inget att jämföra med.

Det blir nog att vända sig till en sadelmakare och hoppas att dom har något skin som kan passa, har ju Alfa bilklädsel en bit bort och det är dom BMW här anlitar för såna jobb.
Själva lådfronten är mest skadad och svårast att klä om om det nu går, så typiskt.

Killen på bmw jag har kontakt med skulle prata med någon annan där och se om han visst något om detta, vet han inget får jag be honom kontakta tyskland och fråga hur man löser detta (helst utan att bli ruinerad)
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
60k, då var det i så fall sprillans nytt allting och monterat av BMW.
Ja, i Sverige lär det väl inte finnas så många, de som finns har säkert också eftermonterat i så fall, jag har inte sett den kombinationen fabriksmonterad ännu faktiskt (vad jag kan minnas).

Det vanliga nappalädret finns inte i färgen anthrazit till M5, det närmaste blir "schwarz" och det är en väsentlig skillnad, kommer ej att se bra ut tror jag.

Läder på metervara från BMW och sedan montering av sadelmakeri är nog det bästa alternativet om delarna ej går att få fram.

Smiley©
Om det är BMW som har monterat mitt baksäte så kan dom inte sitt jobb, det är fuskmonterat om ingen klåpare har varit där och skruvat efteråt.
Konsolen som håller facket som sitter på sittdynan är inte fastskruvat i framkant (konstigt att facket inte satt riktigt rakt då), men jag får tacka meken som lämnade kvar en 6mm 1/4 hylsa efter sig ;-)

Jo kåpan/huset till facket finns i antrazit läder i ETKn, tror du att det kan stämma hyfsat med antrazit buffelläder?
Men själva lådan finns inte med som antrazit läder, bara antrazit buffelläder konstigt nog.
Tycker detta är underligt, skulle vilja komma över en riktigt gammal ETK och se vad som står med i den.

Bmw hade inte buffelläder upplagt som metervara så jag kunde inte få pris på det, men vanliga lädret kostade runt 2000:-/m om jag minns rätt (kollade upp så mycket den dagen), sen om det går att frambringa fortfarande är en annan sak.
Men om det blir så att jag måste klä om något så ska jag höra med sadelmakaren innan jag försöker skaffa skinn själv, har man tur har dom något som matchar.

/Thomas
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
OK, då var det nog inte BMW, utan någon som köpt begagnat och satt in själv. 6k stämmer bättre då :)

Om kåpan är upplagd som "läder anthrazit" så kan det nog vara buffel i alla fall, fast felaktigt inlagd i ETK. En kåpa i anthrazit nappa fyller ju ingen funktion eftersom det inte finns nån nappainredning i den färgen (till M5). ETK är allt annat än tillförlitlig tyvärr. Min BMW-handlare har listat en massa saker som inte ska finnas till M5/slutsålt men så har jag hittat det i alla fall. Det är ju bara spekulation från min sida nu, kåpan kan ju i nåt ovanligt fall finnas som kontrastfärg i nappa anthrazit, men tror snarare på felaktigt upplagd.

Men om du kollar priset med dem, ligger priset på den kåpan på "buffel-nivå" så att säga? Du kan ju be dem undersöka det och så får de returnera om den ej är av rätt sort när den dyker upp.

Smiley©
Nej, det tror jag inte att det var faktiskt, dom som hade bilen innan mig mekade aldrig själva och bilen lämnades in på bmw verkstad så fort det var något som skulle fixas. Det var ett medelålderspar som hade bilen innan mig och jag är 2a ägaren i Sverige.

Om det inte finns nappaskinn i antrazit så bör dom delar jag är ute efter vara fel inskrivna i ETKn, mans ska kanske ta en rövare och testa beställa dom fast dom står under läder bara :-)
Finns det andra skinn/lädertyper än nappa och buffel?

Jag kollade iofs priset på "plattan" runt vxl-spaken, enda detaljen jag hittade pris på både som svart läder och antrazit buffel på Realoem, det var samma pris på dom, så det kanske inte går att se på priset om det är olika skinntyper.

/Thomas
Smiley©
HD91:
Tackar för hjälpen!
Nu är dom 2 delarna beställda i buffelskinn :-)
Det är lite felskrivet i ETKn, antrazitskinnet som står under vanliga skinnet är buffelskinn.
BMW hade inga priser på dom delarna så killen var tvungen att maila nånstans för att få priser inlagda i datorn, är jag den förste i sverige som köper delarna eftersom dom inte hade priser inlagda i datorn?
Ska bli intressant att se hur det ser ut när det kommer om en vecka eller två.

/Thomas
Smiley©
Fick hem både lådan och locket förra veckan, men var tvungen att reklamera locket för att skinnet var skadad på det.
Hämtade nya locket idag och det var det inga skador på, men locket är inte plant som det ska vara, utan det är lite bågformat så skarven på sidan (på lådhuset) ser inte så jämn ut och locket sticker upp lite i framkant, det irriterar mig lite.

Jag antar att alla lock dom har i lager är likadana för att locket jag reklamerade var också lite bågformat, så det lär inte vara någon idé att beställa ett till.

Måste jag behöva klä om det gamla locket med nytt skinn för att ev. bli nöjd!
Och färgen på det nya skinnet är lite mörkare, men det syns inte alltid.
Att det nya skinnet är mörkare är inte så konstigt eftersom skinnet i bilen är utsatt för både sol och slitage, så nyansskillnaden får man ta.

/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.