|
|
|
|---|---|
|
Såg en vit BMW 533 idag med E28 kaross och blev lite nyfiken på att få veta mer om den. Någon som har lite information? | |
|
Såg du en på riktigt? Fanns en USA-modell som hette 533i. I vilket fall som helst testades den av Road & Track i februari 1983. 3210 cc, 181 hk (SAE-net), L-Jetronic optimerad för 91 oktan blyfritt. 5-växlad, 0-60 mph 8,3 sek. Testvikt 1514 kg. Någon toppfart kan jag inte se angiven, men det kanske bara var av akademisk betydelse. Den blev din för $28,985, men då ingick bland annat A/C, AM/FM stereokassettradio, ellucka, elhissar, elspeglar, läderklädsel, 10-funktions färddator, check-panel, serviceintervallvisning och farthållare. Däremot ingick inte handlarens obligatoriska iordningsställandeavgift på $150 eller frakten på $245. Enda punkterna som fanns på extrautrustningslistan var diffbroms ($390) och automatlåda ($775). Mvh /Janne |
|
|
Finns en i Småland vet jag, stog även en röd på en bilskrot i Partille (Gbg) för ungefär 5 år sedan som jag tittade på. Så nog har de funnits några i Serige iaf, kul med uddamodell. M V H Johan |
|
| Länk | |
| Var den i Partille mörkblå? Jag har för mig att jag har sett en 533 E28 någon gång på 90-talet i Göteborg. ;) Trodde det var en sån där plågad ETA modell som varvade max 5000rpm eller hur det nu var, men icke då... | |
|
LTK>>>533i var en modell som ursprungligen var för USA marknaden...Finns de några i Sverige så måste de vara importerade vid ett senare tillfälle,från U.S. då.. Mvh Janne. |
|
|
Powermac, den i Partille var röd.. Då är vi uppe i tre :-) M V H Johan |
|
|
Vet ni varför 533i tillkom? När E28 dök upp till 1982 årsmodell erbjöds bara 528e i Nordamerika men den var riktig slö och folk protesterade då stoppade BMW i motorn från 733/633. Mvh Stephan |
|
|
Hmm...synd att den blev extra "strypt" med katalysator bara,men i Sverige så kan det väl hända att dessa få ex som rullar här har ca 0% katalysator kvar :) Säkert inte många besiktningsmän som anmärker på detta faktum,trots att de enligt bestämmelserna ska ha den kvar och ha möjlighet att fungera som det heter ;)).. Troligen har många inte ens originalmotorn kvar idag i den vagnen... Jaja,udda bil iaf. Mvh Janne. |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Jodå, den finns och det är min bil. Jag gillar ju E28 mycket och tyckte att det var roligt att äga en riktigt udda E28 som är helt original. Den är mycket riktigt rikligt extrautrustad i jämförelse med våra europeiska modeller. Som kuriosa har den samma svänghjul som M5 E28 som gör att den varvar lite lättare och den är rätt kvick av sig. Den har fått nya stötdämpare och fjädrar, ljuddämpare, koppling och fördelarlock + rotor, remmar och vanlig service. Skall försöka hålla den igång så gott som går. Nu har den nyligen tagit oss till Sthlm T/R :) |
|
Bra info "bmw-beroende"...dvs likadat svänghjul som en M5....intressant :) Måste nog upplevas rejält mycket piggare än vad man kan tro när man läser just bara toppeffekten.. Sportigt.. Mvh Janne. |
|
Enligt utdrag från Bilregistret förra veckan finns endast 1 st BMW 533i E28 registrerad i Sverige, min :) La precis på nya M535 original TRX-hjul, 220/60/390, sitter som hand i handske (en välpassande sådan). |
|
Har du några bilder samlade på dina bilar någonstans? Min bil Länk |
|
Nej ingen samling, mer lösryckta bilder på någon cd här och där men tanken är att jag skall ordna ett album när de som är projekt börjar bli linsvänliga. |
|
Hejsan. Kan det finnas något nostaligskt värde i BMW 533 ? Tacksam för svar ! BMW 328i Coupe. |
|
|
Det gör det säkert för bilkännare. Denna har legat på blocket bra länge o det var 15000kr för ett par månader sedan Länk BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
He he fult som stryk med stötfångare från Volvo 240 75-80. |
|
|
Volvo skonade inte ens svenskarna från USA-stötfångarna. BMW skonade hela Europa :) AE |
|
| Det verkar som att den vita 533 som fanns på blocket är såld. Nån här? Berätta isåfall gärna om skick och så. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.