AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.255

Diesel - Läckage

Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
Hej

Jag har ett problem med min bil, den håller ej bränsletrycket på matarsidan då den står still en stund...behöver inte just mer än en halvtimme-timme så verkar det som bränslet har runnit tillbaks ända till tanken.

Jag upptäckte att den övre packningen på insprut-pumpen(ställverket) läckte, så den är bytt och en ny backventil har oxå monterats på returledningen men problemet kvarstår.
Har nu upptäckt ett litet läckage på en av spridarna samt att en av dom fuktar en aning...kan det vara så att det är där problemet ligger med denna läckande spridare...att det rinner tillbaks genom insprut-pumpen och vidare till tanken???

Finns det någon som kan säga mig om det ska finnas en backventil i insprutningspumpen och/eller i förpumpen bak i tanken

P.S

Förpumpen i tanken verkar ju funka bra...bilen går ju ej dåligt och den verkar ju pumpa fram bränslet som den ska

Hälsn/ Ante
läckaget som du har på en spridare räcker för att den ska få in luft
det sitter ingen backventil eftersom hela systemet bygger på att det är tätt från tank och fram
ser du nån luftbubbla i slangen mellan filterhuset och pumpen?
hur mycket bränsle har du?
under 20liter så märks det tydligt om skitmatarpumpen är dålig då den jobbar

Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Halloj

Jasså det finns alltså ingen backventil, några luftbubblor syns ej då ledningen är av svart plaströr(tror jag) Problemet hägrar hela tiden, det spelar ingen roll hur mycket bränsle som finns i tanken...förpumpen verkar inte ha några problem att mata fram bränslet under tiden då bilen går...endast att den tappar trycket då den står som sagt.

/ Ante
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ser jag har blivit plankad på texten ang att systemet bygger på det ska vara tätt..du skriver du har monterat backventil var har du satt den ? den ska sitta ovanpå tanken på matarledningen. den lilla fuktning du skriver om vid spridare är troligtvis uttorkade returslangar mellan spridarna ett vanligt fel..men soppan ska inte rinna tillbaka om du monterat backventil som fungerar hur den än ligger, har du möjligen bytt filter och inte fått med centrumpackningen för då kan du få problem..
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Hallå

Backventilen sitter på returledningen tillbaks till tanken, returslangarna mellan spridarna ser torra och fina ut...bränslefiltret är ej bytt än, så där borde ju inte problemet ligga?

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Backventilen sitter fel...den ska sitta på matningen pil på röret från tanken ovanpå armaturen
om inte bränslefiltret är bytt så kan det vara just där också pga uttorkad packning
som gto säger så glöm inte att byta centrumpackningen också

Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Tackar för förslagen, jag ska ta och byta till ny brickor på spridarna och byta bränslefiltret oxå så får vi se vad som händer...återkommer med resultatet så snart som möjligt

/ Ante
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag hade själv det här problemet med min 525TDS -94. Det uppstod efter byte av förpump (hos BMW). Efter 5 besök, felsökningar och mycket ilska, vände jag mig till min lokala verkstad och lät dem montera in en backventil bredvid förpumpen, ovanpå tanken. Enligt Bosch i Högdalen har det gått ut en verkstadsorder från BMW att backventil skall monteras efter pumpbyte. Något som BMW-verkstan aldrig hört talas om.

Enligt uppgift har SAAB samma problem, men vem bryr sig om SAAB? :D

gorth
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
Ahaa...konstigt att dom inte fått dom uppgifterna...svär inte i detta forum =)
Visa användare
342
AndreasN.
320i Touring -89
update om läckaget :) lite sent men bättre de än aldrig =)

Läckaget visade sig sitta inne i insprutningspumpen på motorn, detta åtgärdades genom att ja fick pumpen "om-bussad"...nu går den som en klocka igen ;)

OBS bilen till salu nu för rätt peng :)

Mvh/ Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.