AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.631

E30 med m50 turbo laglig :D

Äntligen fått bilen besiktigad och godkänd.
Blev ett antal turer med intyg osv från tyskland men nu står den där och är 100%laglig med modifierad m50b25turbo motor i :)
Stort tack till Jesperado som hjälpt till med info på forumet här.
//Thörn
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Kan du förklara processen för oss andra??? :)

Bilen har en massa dispenser, USA import, sedan är den inte intagen för "eget bruk" utan intagen som "flyttgods".
Då gäller helt andra regler.
Finns mycket lagtexter att läsa (VVFS). i korta drag:
Autotech i Trollhättan gjorde en effektuppmätning (rototest) och motorns effektuttag justerades in efter max 10%vrid 20%effekt på motorn i registreringsbeviset. Autotech utfärdade sedan ett intyg (enl. TSVFS 1985: 62)
Jag fick sedan via BMW i solna tag på intyg om orginaleffekten i den bilen, eftersom det är en modell som aldrig sålts på svenska marknaden fick de gå till sina tyska kollegor för att få fram intygen, så BMW i solna har varit jättebra och hjälpsamma måste jag säga!
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Fan va skoj! så om någon änväder samma papper som dig nu kopia. på motorn hur blir de då ;) kan nästa köra lagligt med turbo då? för nu är ju m50b25 lagligt med turbo.. de blev skumt skoj för dig iaf !
Har du ingen bild på bilen.
Länk

Länk

Har fixat en del sedan bilderna togs, bytt ruta satt på lite skyddsnät och målat siliconslangen där fram svart.
[k]" Fan va skoj! så om någon änväder samma papper som dig nu kopia. på motorn hur blir de då ;) kan nästa köra lagligt med turbo då? för nu är ju m50b25 lagligt med turbo.. de blev skumt skoj för dig iaf ! " [/k]

Nja, det går inte, inte ens om du har alla dispenser på din kaross, bilprovningen kräver orginaldokument, och de gäller för det specifika chassinumret.
Så tyvärr även om dyu har alla dispenser måste du göra hela karusellen jag fått göra.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Grattis...

Vad händer med försäkring osv. nu? Går premien upp?

_______
/Chrille Länk
Tackar, ligger redan i den djävligaste försäkringsklassen tror jag, eftersom jag bor i Göteborg och den är importerad, betalar 6500 kr/halvår halvförsäkring!! och då är det ingen som är under 25 som får köra bilen.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Säger bara grattis.

Sedan ett stort eloge till alla som hjälp till, tex Jesperado och BMW i Solna.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Så sant, inte minst Autotech vart riktigt bra att ha att göra med och kunde sina grejer.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har följt ditt exempel med intresse, det gäller nog att göra samma sak ganska snart innan möjligheten försvinner, kul att du berättade hur det gick!

Mvh
Turbovulc: har du ngn mail adress man kan nå dig på? Har lite frågor om hur du gick till väga mm Föräldrarna har möjlighet att importera bil som flyttgods (från USA) så jag funderar på vad det är mer som krävs.

jepp turbokillen@hotmail.com
du har mail :)

Så om man tar in en bil som "flyttgods" vad innebär det då? Vad skiljer reglerna åt mellan "flyttgods" och "eget bruk"?
Vill gärna ha lite mera info för framtida burk ;)

/Danne
för att ta in en bil som flyttgods så måste man ha varit skriven i det landet och ägt den bilen i mnst 6 månader. Sen så måste man behålla bilen i minst ett år efter att man flyttat "hem"

Så det är inte bara att ta hem en som flyttgods för att man känner för det :)

ANnars så är det inga avgaskrav på en flyttgodsbil, dvs jag tror att co ska vara högst 4.5 annars fritt. Den går igenom besiktningen i Sverige i det skick den är godkänd i det land den kommer från.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.