AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
911

Vilket batteri till E60 530d?

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Dags för batteribyte och frågan är då vilket fabrikat man ska köpa? Tips och erfarenheter mottages tacksamt.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Ingen?

Hans Olof BMWCS #5381

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag har för mig att vi har 110Ah i vår E60 530dA... Länk

Jag har dock ingen aning om vilket märke, då det är orginalet som fortfarande sitter monterat.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Ringde märkesverkstaden och fick pris på batterier. 90Ah eller 110Ah sa han att jag skulle ha. Fick också pris på ett gel-batteri på 95Ah. Gel var ju dyrare men skulle vara riktigt bra. Vad säger panelen?

Hans Olof BMWCS #5381

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
En fråga till: Funkar det lika bra att ansluta Cetek-laddaren via pluspolen under huven som att ansluta den direkt på batteripolerna bak?

Hans Olof BMWCS #5381

Originalbatteri eller annat märkesbatteri ex. Tudor/Exide, Varta osv är säkra kort. Hög kapacitet är aldrig fel om det finns plats, jag skulle inte välja under 110Ah.
Gelbatterier har vissa fördelar t.ex när man transporterar batteriet, i marinsammanhang osv men i bilen är det frågan om det väger upp merkostnaden.
Det går utmärkt att ge eller ta laddning på pluspolen under huven, det är detta den är till för.

FP
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Tack Folke! Blir ett 110Ah från BMW, tydligen Varta som tillverkar dem.

Hans Olof BMWCS #5381

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Bra val Hoppe! Jag skulle inte heller gå under 110 Ah, då dieseln behöver mycket ström, likaväl all utrustning du/vi har i bilen.

Jag brukar oftast stå med radiotänding på och en bra skiva i Logic7-anläggningen efter tvätt, så grannarna kan höra hur bra det låter i en E60:-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.