AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.137

Lite diesel i bensinmotor?!?

Sida 1 av 2
Jag råkade i min trötthet tanka i 5 liter diesel i min 40 liters tank.
Kan det bli några värre skador på motorn av det?

knack eller likande....

Eller är det bara att köra tanken tom och göra rent stiften???
KÖR INTE MOTORN!

Se till att få bränslesystemet sanerat omgående, annars riskerar du ras.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Teknikens värld provade för några år sedan att blanda ut bensinen till deras vinterskott "snålmusen" (en gammal r5:a) med diesel. Först 30% och sedan 50 %. När de sänkt tändningen så gick det att köra bilen, om man inte belastade motorn för hårt, då den började spika. Dessutom luktade det FAN om avgaserna, och det var väl egentligen rena tortyren för motorn, men den gick......
Beror väl helt på vad det är för bil?

Ett bonnknep från förr (när dieseln var markant billigare än bensinen) var att blanda diesel i bensintanken för att få ner bränslekostnaden. Det ska funka upp till 30-40% och är bilen okattad ska det väl inte vara någon fara?

Snarare värre med bensin i dieselbilar isåfall.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bensin i dieselbilar är inga problem. Man rekommenderar till och med diesel ägare att blanda i en smula bensin i tanken vid mycket kallt klimat. Däremot är det inte så bra att köra med diesel i en bensinmotor.

___
Bilbloggen: Länk
Mugge: Det jag åsyftade var en artikel där kostymförsedda ML-ägare tankat sina suvvar med enbart bensin. Dieselpumpen packar ihop på nolltid.

Däremot borde väl ren diesel i en bensinare inte göra någon större fara utom att bilen inte startar?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag läste i instruktionsboken till en 525 TDS att de rekommenderade att man tankade i lite bensin. mer än så vet jag faktiskt inte... har inte så stor erfarenhet av Diesel.

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Så lite som 5 liter på en 40 literstank är inget att oroa sig för. Fyll bara upp resten med bensin och kör som vanligt.

BMW CS #5139
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Kanske inte skulle utsätta en M-motor för detta, men annars så borde inte 5 liter på 40 liter bensin vara så farligt. Oktanhalten sjunker dock en del...
Beppo: Fast cetanhalten stiger ju istället. Vet ej om det är bra däremot ;-)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Högre cetan halt visar att bränslet tänder lättare i dieselmotorn av kompressionen = bra på diesel = döden för en bensinare

ro
23
robin_tds
Bmw 525 tds -93

anledningen till att det är bra med lite bensin i en dieselbil är att parrafinet blir som "sperma" när det är riktigt kallt i dieseln och sätter igen filter mm , :=).

kicken
mugge: i vilken instruktionsbok läste du detta? , här kör vi bara diesel, och har som praxis att slå i en del motorolja vid tankning...(myten om att man ska använda SK. tvåtaktsolja ) anser jag inte gälla en dieselmotor av dagens mått mätt? ...verkar vara en fånig myt som fötts av nån "snöskoteråkare"?... det har gjorts prover på huruvida dessa oljor påverkar förbränning/sotavlagringar o.s.v fast det har ju varit på cheva 6,5td (en sån har jag kört som enda pilot nu i 35 000mil, så jag tycker det låter minst sagt sinnessjukt att hälla bensin i en diesel??? , vidare robin_tds: kanske är dags att serva bränsle systemet, eller klaga på din bränsleleverantör.. m.v.h kicken
kicken: robin har helt rätt i att dieseln i sig inte är bra vid låga temperaturer, detta löses i moderna bilar med dieselvärmare som antingen är tidsinställda (typ webasto) eller med ett element i tanken som går vid körning. Annars "skiktar" sig parafinet som robin säger.
Tror f ö inte 5 liter på en tank är någon fara, vi minns väl från i somras om Shells miss med diesel i V-powern. Motorerna gick lite sämre men inte hände nåt ens för MC-åkarna som varvar 10000 rpm.
Har varit med lite i dieselförvärmarsvängen. I detta fall sitter värmaren inte i tanken utan integrerad med ett filter. Det är ett PTC-element med ganska hög effekt som värmer upp soppan innan bränslepump osv, mest delan går ju sedan i retur till tanken så lite höjning i denna blir det ju också så småningom, och även högtryckspumpen och spridarna värmer ju upp dieselbränslet lite. På marinmotorerna plockar man ut 650-700Hk på Scanias 14-litersmotor, där har man å andra sidan problem med för varmt bränsle som måste vattenkylas.
Håller i övrigt med om att 5 liter av 40 inte lär märkas mycket på bensinmotorn, möjligen lite annan doft på avgaserna. Förbränd olja från otäta ventiltätningar och liknande lär påverka mera och förekommer ju inte sällan, utan att motorerna rasar.

FP
Bästa vore väl att köra och tanka så ofta de går den närmsta tiden så att man på sikt får en allt lägre halt diesel i tanken.

En sak att tänka på är att det inte krävs mycket bensin för att göra diesel riktigt brandfarligt, tankarna i dieselbilar är kanske inte avsedda för detta.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
En stilla undran: Vilken bil har en 40-liters tank? Tråden är ju gammal, men inte så gammal. Finns det verkligen någon nu fungerande BMW med en så'n liten tank?

Göran

FWD - Nej tack!
Helt riktigt, utspädning ett par gånger efter några mil så är man snart tillbaka till det vanliga.
Troligen sker det inget speciellt just i tankarna vid diesel/bensinblandning, eller i rör och slangar, mera vid manuell hantering osv.
Jag har bevittnat diesel/bensin i "lagom" blandning i form av några liter i uppskurna 50-liters kvartsfat som man fixat till med lämplig laddning att skjuta upp för att simulera liten "atombomb" eller brandbomb om man så vill.
Jepp det blev väldigt lyckat om man säger så..
Även om ren bensin brinner explosionsartat så skall man aldrig förringa brand och diesel. När väl temperaturen finns där så brinner diesel minst lika häftigt, energivärdet är också ungefär detsamma för båda bränslena.

FP
en kollega på jobbet råkade tanka bensin i dieselbilen... den gick ett par mil sen packade den ihop och det var inte alltför billigt att fixa den...
För mycket (och för lite också i vissa fall) skämmer allt brukar man ju säga. Det är ju klart att om det blir mestadels bensin till dieselmotorn så blir det måhända ras.
Annars klarar många motorer att förbränna en hel del konstigheter faktiskt. Säkert är nyare och sofistikerade motorer kinkigare, det räcker ju att nån detalj i bränslesystemet, pumpar, filter, sensorer osv lägger ner så stannar allt. Men om det väl kommer in och kan tända och förbrännas så puttrar det nog på. Genom tiderna har man kört bensinmotorer på allt möjligt: Generatorgas, bentyl, sprit, fotogen, gasol osv. Dieselmotorer tänder även på t.ex trätjära, olika vegetabiliska oljor, fotogen osv. Gränserna suddas även ut lite på vissa konstruktioner som Hesselmanmotorn (dieselbränsle enligt ovan men med tändstift), tändkulemotorer (semidiesel) osv.
Gå nu inte och prova ovanstående på era nyare bilar bara...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.