AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.674

Växelspaken fastnar under femman

dj
29
djungel-Jim
BMW M3 3.2 -96
Jag köpte en e46 328 99:a nu i helgen och idag på vägen till jobbet märkte jag att växelspakens neutralläge vajkade (suck!).. Istället för att stanna mitt i växellänkaget när den var urkopplad fastnade den strax under femman... Jag har läst runt lite på amerikanska forum (lyckades inte hitta särskilt mycket info när jag sökte här) och det verkar vara ett ganska vanligt problem... Delarna verkar inte vara dyra (?) men växellådan måste ner.. Är det någon som har koll på hur mycket det här går på hos en verkstad? Är det bökigt att sänka växellådan på e46:or?
Ga
27
Gangstha
330ci-2001 M-Paket
Har samma fel på min, fast det händer bara ibland... någon som vet om det är svårt att fixa lr ev. pris om BMW gör det?

dj
29
djungel-Jim
BMW M3 3.2 -96
Av det jag läst mig till på andra forum händer det oftast när lådan är kall och det försvinner när lådan blir varmare.. Tyvärr säger dom flesta att problemen blir större o större ju mer tiden går!

Jag kontaktade BMW solna idag och de kände inte igen problemet riktigt.. Men de trodde det kunde bero på lagerbussningarna i växellådan och då skulle arbetet gå på dryga 2300:- (exklusive nya busningar som inte kostade mer än några hundralappar).. Men det var högst osäkra uppgifter då de inte var säkra på vad det handlade om! Men dom var åtminstone rätt säkra på att det skulle gå på under 5000:-.. Jag ska ringa runt lite mer och kolla vad andra sägerom detta..
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Jag har precis fått samma problem! Hände första gången förra veckan faktiskt.
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
samma här. Har för mig att jag läst nån tråd om det här också.... hmm kanske vanligt på 328.orna
dj
29
djungel-Jim
BMW M3 3.2 -96
Här finns förfarandet för att fixa problemet:

Länk

Det verkar vara ett rätt vanligt fel på E36:or också.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag läste den här tråden igår. Startade bilen imorse och upptäckte samma fel på min :/ Hoppas att EuroPlus garantin täcker detta. Är det någon som vet det?

Mvh/ Niclas
xcOOb
vad exakt menar ni med fastnar? min gör lite så men ett litet pet på spaken så hoppar den till neutral och jag tycker inte alls att detta stör nåt..

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Ja, alltså det är inte så man behöver vålda spaken till neutral. Det känns som det skulle räcka om man smörjde upp länkaget lite...

Var förbi BMW i Solna tidigare idag och hörde om de kände till problemet, pratade med 3 olika service personer, alla såg ut som frågetecken. Det slutade med att de ringde till någon 4:e person som sa att det var växellådsbyte som gällde.

Jag frågade om EuroPlus täckte det bytet, hans svarade att han inte visste för BMW i Sverige bekantar sig inte med EuroPlus, men jag var varmt välkommen att låta de göra jobbet. Jag orkade inte fråga vad hela kalaset skulle kosta!

Liye offtopic; men är det fler som tycker att servicepersonalen inte är särskillt serviceinriktad hos BMW i Solna men även i Danderyd?

Mvh/ Niclas
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag tycker servicepersonalen verkar veta rätt så lite på BMW överhuvudtaget. BMW solna ställde till det en gång för mig så jag åkte på att betala 3500 spänn för något som int ens var fel, sen lämnade jag in bilen här i västerås på aros auto och visst, meken visste nästan direkt vad det kunde vara och fixa det, mkt billigare och med jävligt bra bemötande. Det rörde sig om ett elfel som jag själv inte lyckades lokalisera.

En gång när jag går in hos en BMW åf och frågar om dem säljer registreringsskylt hållare med texten "BMW. När du älskar att köra" så hade killen aldrig sett sånna och kände inte till dem alls, sen kollar jag runt i montrarna där och visst har dem en sån, så jag ber han snällt följa med och visar honom den, fick köpa den billigt för det var den enda dem hade men ändå.. Hallå?!
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Byta växellåda är väl lite drastiskt med ett så litet fel eller ska man säga egenskap. Det är frågan om en liten kolv i växellådan som bör smörjas. Läs den här tråden så vet ni mer vad jag talar om Länk

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
Händer mig med..
Asså om jag ska va ärlig så tror jag att grejen beror på att när bilen är kall så är oljan i lådan också kall, så klart. Vad häder när oljan är kall? Ja då tappar den lite av smörjnings förmågan, dvs oljan stelnar lite och blir hårdare. efter att bilen körts lite värms bilen inklusive oljan o då glider oljan mycket lättare. Rätt logiskt? ..Eller så e lådan på väg mot ett haveri :)

/// Bimmarkomanen
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Detta har diskuterats förut o förekommer när bilen är kall.
Efter en kvarts körning märks inte problemet.
Många har hört av sig med samma problem i tidigare diskutioner, men kom ihåg att INGEN har upplevt större problem med detta.
Så ingen panik, det är inga problem med era växel lådor, den kommer att funka fint fint lääääänge till!!!!

Enbart stilrent!!!!
dj
29
djungel-Jim
BMW M3 3.2 -96
Om ni kollar på länken i mitt inlägg ovanför (jag tror man måste vara inloggad för att se bilderna) ser ni ett utdrag som någon tagit från BMWs datorsystem som förklarar det här problemet. Igår var jag i kontakt med Solna och de såg ut som frågetecken när jag förklarade mina problem och de hittade heller inget i deras datorsystem. När jag idag ringde bilmotorteknik i huddinge var Perre också förvånad när jag förklarade mitt problem. Han lyckades däremot bättre än BMW solna att hitta problemet i BMWs datorsystem. Däremot trodde han att det skulle bli några tusenlappar dyrare än BMW Solna trodde det skulle bli.

Om ni inte orkar kolla på länken ovan förklarar BMW problemet såhär:
"
*It is difficult to move the gear lever into and out of the 5th/reverse gear shift gate
*The gear lever does not automatically move from the 5th/reverse gear shift gate back to the centre position
*No shift gate guidance
"
Det förklar mina problem mer eller mindre. Det står även att det finns ett reparationskit med partnummer 23 11 7 542 726. Kitet kostar inte mer än ett par hundralappar har jag läst.

Det står även "Reimbursement is limited to 48 months/100.000 km and only possible until December 2006". Tyvärr är min bil äldre än 48 månader så det blir ju att betala för detta själv :(

Tyvärr är felet inte så enkelt att det räcker att smörja prylarna lite för att fixa detta som någon sa utan det är ett byte av bussningarna som gäller. Bytet i sig är väldigt enkelt; anledningen till att det här blir dyrt är att växellådan måste ur bilen! :(

Jag har läst mig till att det här problemet blir värre och värre ju längre man kör så ni som inte har så stora problem nu har troligtvis tyvärr större problem att se fram emot framöver. För mig visar sig problemet bara när bilen är kall ibland, men jag stör mig tillräckilgt mycket på det att jag vill få det fixat. Jag håller på och ringer runt till verkstäder för att bilda en uppfattning om hur mycket dom vill ha för att slita ut växellådan på bilen. Om någon annars har tillgång till vettigt garage och har lust att göra ett sammarbete för att fixa det här får man gärna höra av sig till mig ;)
ok, har ingen läst mer nogrant på vad jag precis skrivit längre upp?? Tror inte d e någon fara!

/// Bimmarkomanen
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
jag har haft felet/egenskapen sedan jag köpte bilen. Var då körd 150.000 km. Nu har jag 235.000 på mätaren och jag inbillar mig att det är mer sällan jag lider av det. Kanske så är det sommarvärmen som gör att felet inte märks. Åtminstone har det inte blivit värre. Hur som helst tänker jag inte åtgärda saken förrän lådan ska ner vid kopplingsbyte.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Min arbetskamrat har samma problem på sin 330i. Den har varit så sedan han köpte den för 2 år sen, och nu 6000 mil senare är det precis likadant, varken sämre eller bättre. Har Flera bekanta bmw förare som har samma problem, i mer eller mindre omfattning. Både 5 serie och 3-serie med olika motorer, samt även en M Coupe....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.