AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.014

Läckage spolarvätskebehållare

Kr
138
Krubbas
520dA -16
Upptäckte häromdagen att jag måste ha ett läckage i spolarvätskebehållaren. Jag förlorar cirka 1 liter per vecka i läckage. Någon som vart med om samma sak och vet nåt om lösningen på problemet eller kostnaden för den? Bilen är en E46:a från 2002.

Förresten har jag ett skumt problem med höger torkare. Den "tar" inte riktigt längst ut när den är i den nedre delen av rutan. Nån som varit med om det? Antar att det bara är att böja till torkararmen som verkar vara av stål.
Kr
138
Krubbas
520dA -16
I tillägg till ovan, jag vet inte om det är behållaren som läcker. Kan lika gärna vara någon slang eller pump som läcker.
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Kan vara bra att veta att det går ju åt en hel del spolv. om man tex. har strålkastar rengöring.
Men det skulle ev. kunna vara en packning som är kass. vid pumpen tex. eller så är det helt enkelt ett litet läckage på behållaren någon stanns.

Ang. torkaren så går den att justera. Du får skruva bort hela torkararmen och justera den därefter. På 5-serien så finns den en rektangulär klump med räfflor i under där torkararmen är skruvad, (vet ej vad denna kallas) som går att ta av och så justerat med armen vida den.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För mig var det bakom strålkastarna läckage satt. Kommer inte ihåg exakt vad det var. Fyll den med vatten och låt den stå på samma plats så bör du ju få en aning om vart vattnet rinner ifrån. Eller det kanske läcker så mycket att du kan ligga under och se direkt varifrån det droppar.

"Got fuel to burn, got roads to drive"
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Om du menar att torkarbladet är "i luften" längst ut så beror det på att rutan är så pass välvd. Skulle tro att detta är ett "standardfel" och finns på alla bilar. Risken om du böjer torkararmen är att bladet blir så böjt att det inte torkar som det ska mitt på rutan, vilket ju är sämre.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
40
kurbits
328 Touring 00:a
Hållaren för pumpen brukar spricka, kolla där runt där så kanske det är där den läker, sen brukar även strålkastarmunstyckena lossna, det är bara dra ut det å trycka fafast igen..
Kr
138
Krubbas
520dA -16
Tack för bra tips! Återkommer med rapport.
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
För mig var det pumpen som läckte, bytte pump och packning sen blev det bra!

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.